mochamanda

Alla inlägg under oktober 2009

Av Malin - 28 oktober 2009 21:52

  


Idag tog Andreas ledigt efter lunch och jag drog med mig Björn från klassen vid tolvtiden och så körde vi ett sjutimmars pass med isolering. Även pappa anslöt lite senare och vi fick mycket gjort! Till att börja med hackade, slog, slipade vi upp spår i väggen. Ni ser de märkena i den annars svarta väggen. Det svarta är asfalt och fungerade tidigare som ett tätskikt. Men med den nya isoloeringen vill vi att fukten ska kunna vandra inifrån och ut. Därför har vi varit tvungna att hacka sönder tätskiktet så att fukten ska kunna vandra.


Sedan var det full fart med att få på isoleringen. Vi har sågat oss igenom mängder av gnisslande frigolit under kvällen, ett ljud som brukar kunna få de flesta att rysa. Men efter sju timmar så blev man rätt så immun mot ljudet. Vi hann ett varv runt huset med den höjd som vi har på bilden. I morgon gör Andreas och pappa ett ryck på kvällen och på fredag dag kör jag och Björn och kanske Andreas och då ska vi få på lite mer isolering så att den når både högre och lägre. 


Nu ska det bli riktigt skönt att sova!

Godnatt godnatt

Av Malin - 27 oktober 2009 17:24

Hmm, trodde nog att influensavaccinet skulle göra så att jag inte blev sjuk. Men tänk så fel jag hade!

Feber, ont i huvudet, muskelvärk... Har förstått att jag inte är särskilt ensam om dessa symptom efter att ha fått en spruta i armen. Det jag tröstar mig med är att om jag blev så här dålig av vaccinet så hade jag troligtvis blivit mycket sämre av svininfluensan och den slipper jag ju förhoppningsvis nu! :)


Nåväl, lyckades ändå ta mig ut i det fina vädret och plaska runt huset och måla klart sulan. Så i morgon kan vi börja isolera! Härligt! Går allt som det ska borde vi nog kunna få i de nya dräneringsrören och fylla igen innan helgen är slut. Hoppas, hoppas, hoppas!

Av Malin - 26 oktober 2009 22:15

Märks att vi inte riktigt ännu är vana husägare. Klockan hade passerat tio på kvällen när vi såg tre killar dra på en mask över ansiktet och styra stegen mot vår uppfart. Halloween insåg vi genast! Godid godis godis, var har vi godis? Lyckades minnas en rollopåse längst in i ett skåp som vi hastigt hällde upp i en skål medan det knackade på dörren. Vi ville ju inte verka oförberedda! :) Det gick hem och vi slapp få trädgården vandaliserad. Inte för att det hade gjort någon skillnad i dagsläget, men ändå.


Sov gott


P.S har ont i armen nu... dumma spruta

Av Malin - 26 oktober 2009 16:11

Har precis kommit hem efter att ha blivit vaccinerad mot svininfluensan. Med tanke på att jag emellanåt jobbar som personlig assistent och då är i kontakt med infektionkänsliga personer så tyckte jag att det var lika bra. Sen är det ju inte fel att slippa den själv heller. Fast innan det var dags för mig att få en spruta googlade jag på biverkningar och läste att risken är 1 på 10 till 1 på 5 att drabbas av feber och influensaliknande symptom... Läste också om en tjej i USA som efter att ha vaccinerat sig bara kunde gå baklänges. Sen bör ju tilläggas att ta sprutor INTE är min favoritsysselsättning. Så jag var lite uppstressad när jag kom dit.


Väl på plats var jag inte ensam. Det myllrade av människor som skulle vaccineras och det var hög fart. Anmäla sig, lämna en enkel hälsodeklaration, vänta någon minut, sätta sig på en stol, bli tvättad, få en spruta, få ett plåster- klart! Gick väldigt fort.


När det var min tur var pulsen hög och jag försökte påminna mig själv om att andas. Men hon som vaccinerade mig var väldigt trevlig. Det kändes litegrann som om jag var tillbaka i skolan och man fick sin spruta. Hon frågade vad jag gjorde, jag svarade och hon ställde följdfrågor och verkade allmänt intresserad och imponerad över min utbildning. Jag vet att det är trick för att få mig att slappna av och att hon troligtvis inte bryr sig egentligen, men det fungerade. Jag kände inte när hon stack och tittade envist åt motsatt håll. Kändes lite i muskeln när hon skulle dra ut, men annars var det smärtfritt. Phiuuu... Gick ut ur rummet lättad och nöjd, men kände att jag var lite småyr. Gick ner för trappan, ut ur huset och satte mig på första bästa bänk och tog lite luft innan jag körde hem. När jag klev ur bilen såg jag ett långt vitt "snöre" som satt fast mellan mina byxor och förarsätet. Jajjemen, hade så bråttom att sätta mig ner när jag kom ut från vaccinationen så att jag missade tuggummit... Fick nästan bort allt från sätet i bilen...


Nu sitter jag i soffan och har lite ont i armen men är stolt över mig själv! :) Snart är det bandyträning och premiär på stor is. Lär inte frysa med tanke på de 10 plusgraderna i luften. Bara jag som längtar efter riktig vinter?

Av Malin - 25 oktober 2009 20:28

Regnet till trots hade vi en väldigt produktiv dag. Se bara före- och efterbilderna nedan. Kan man inte jobba ute så får man jobba inne. Det som är tänkt att bli relaxen tömdes idag fullständigt. Inte för att vi ska komma igång med det bygget rikigt än, men såsmåningom och då har vi det här gjort. Skönt! Dock är det lite som vanligt när man städar. Sakerna måste ju ta vägen någonstans. Så just nu står alla kartonger nere i hallen mot källarsovrummet. Nästa steg är nu att rensa alla kartonger, slänga, packa om tills vi bara har en tredjedel av alla kartonger vi har nu (ca 20st...)


Men vi har faktiskt rensat även idag. Vi har fyllt hela släpet med gamla bräder och lister som min sambo "Alfons Skrottnisse" ansåg vara bra att ha i bygget. Har bara stått i hörnet och samlat damm. Men nu tyckte även han att det var dags att rensa ut dessa. Det plus en hel hög med kläder, utrensade papper och annat skräp körs nu till tippen/solareturen i morgon bitti.  


Appropå tippen. Hörde att en del kommuner har satt begränsningar på hur många vändor man får ta dit varje år. Himla tur att vi i Karlstad inte har det. Då hade det blivit ett dyrt år!


Ha en bra vecka!


    

Av Malin - 25 oktober 2009 10:16

  


Anna, Björn och Tobbe förbereder väggen för gasolbränning så att det gamla tätskiktet, bestående av asfalt, ska kunna smälta och skrapas bort.


  


Anders, Björn, Andreas och Anna står och beundrar Bosse som kör grävmaskinen med precision.


 


Bosse och grävmaskinen har nyss rivit loss en bit av asfalteringen för att komma åt dräneringen.


 


Andreas kollar hur det flytande membranet har torkat trots regn och inplastning. Bättre än förväntat.


  


En överblicksbild över vår vackra trädgård.

Av Malin - 25 oktober 2009 00:07

Så var dräneringen i gång på allvar och trädgården är nu dold under stora högar med jord, gamla dräneringsrör, nya dräneringsrör, grävmaskin, spadar m.m Helt plötsligt har jag också insett att det här ”lilla” projektet kommer att ta längre tid och vara mer omfattande än vad jag tidigare trott. Haha, jag tycker att jag borde ha lärt mig efter det här året att saker tar ungefär dubbelt så lång tid. Vi har lärt oss av Arga snickaren att man ska skriva en lista över de saker man ska göra under en viss tid. Sedan ska man halvera den. Då kanske man hinner. Kanske.


Känns som vi har förflyttat oss ett år tillbaka i tiden. Sitter nu i soffan hos mamma och pappa efter ett bastubad. Flyr huset helt enkelt, som så många gånger förra året. Fast det är lite mysigt.


Idag var jag på tippen och slängde grejer och njöt när jag såg att folk slängde kakel och gamla väggrester och det var så skönt att känna att vi hade den biten avklarad, för tillfället i alla fall. Jag kände mig också rutinerad när en tjej stod och kämpade med att få in kartong i kartongcontainern. Själv ställde jag mig längst ut till vänster där det inte finns något trappsteg och hade inga som helst problem med att få in kartongen då det var alldeles tomt på sidan. Alla kliver ju upp på det där trappsteget och knör in kartongerna. Bredvid är det alldeles tomt. Ett litet tips bara.


Som vanligt har grannen haft lite kommentarer om vad vi pysslar med. Den här gången var det pappa som fick stå och lyssna i si sådär 10 minuter innan han fick en syl i vädret. Fast han var nöjd. Hon trodde snarare att han var Andreas bror än min pappa. Hur som helst tyckte hon att det var synd att vi sågade ner det gamla äppelträdet (som inte längre ger frukt och som för att ge plats för fläderträdet som vi ska flytta på). Och dränering, det kunde ju inte vara nödvändigt. För han som byggde huset (1954) var minsann byggmästare och visste hur man skulle göra, så det här huset var rätt dränerat. Nåja, efter 50 år kan det väl kanske finnas lite bättre system.


Och så till rubriken. Det här envisa regnet stoppar nu upp oss i dräneringen. Hela husgrunden är framgrävd och de gamla dräneringsrören är bortplockade. Innan vi går vidare ska vi måla flytande membran, ett slags tätskikt på delar av sulan och detta kan inte göras när det regnar. Ska dessutom göras två gånger. Hann väl måla en tredjedel på första omgången innan det började regna på allvar och vi fick ge upp. Morgondagens prognos ser inte bättre ut och det ser ut som att vi får ta en röjardag inomhus i stället. Kanske lite bio också! :)


Nu ska vi snart sova och njuta av den extra timmen vi får i natt! Härligt, har varit en intensiv vecka!


Kram på er

Av Malin - 23 oktober 2009 03:16

Har haft tre jätteroliga men intensiva dagar med klassen! Som sagt, kul att få komma ut och kolla på lite olika arbetsplatser.


Nu ska jag sova! Klockan är på tok för mycket, men den där hemtentan tar tid!! I morgon (läs idag...) klockan 17 ska den va inne. Efter det blir det dränering för fulla muggar!


Bilder kommer!


Sov gott!

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards