mochamanda

Alla inlägg under januari 2011

Av Malin - 28 januari 2011 09:58

  

Det här fick jag se när jag blickade ut genom ytterdörren i morse. Igår genomfördes äntligen beställningen och redan i morse fick vi hem grejerna. Och vad är nu detta? Jo, det är golvvärme till hall och sovrum nere i källaren. Det var länge sen jag skrev om detta nu, men i de två rummen ska vi ha ett slags kompaktsystem. I och med att plattan var så tjock så valde vi att inte bila bort hela plattan i hall och sovrum, till skillnad mot relax och tvättstuga där det blev så många nya rördragningar till avloppet att vi tillslut valde att bila bort rubbet. Därefter grävdes en del lera undan och ersattes med makadam, rejält med isoleringen lades ner och sedan på med golvvärme och gjuta. Samma lösning är ju inte aktuell i hall och sovrum. Där har vi istället hittat ett lågbyggande golvvärme-system från Roth som endast bygger 24 mm på höjden. Egentligen hade vi givetvis velat haft mer isolering än vad det här systemet innebär, men att få en hyfsad takhöjd känns också prioriterat.


Som vanligt har jag satt upp skyhöga mål och målat upp bilder av vad som ska vara klart innan dopet som är om två veckor. Men som vanligt så tar allting alltid längre tid än vad man tror och det är småsaker som måste till hela tiden för att få det hela att flyta på. Det är kanon att vi har fått hem grejerna, men för att vi ska kunna jobba i helgen så måste vi hinna få hem en läggningsbeskrivning också innan denna dagen är slut. Tydligen görs inte denna ritning innan beställningen är helt genomförd, vilket den var först igår och enligt tillverkaren vill dem ha upp till en vecka på sig... Men leverantören vi beställde från menade att så lång tid ska det inte behöva ta så han skulle ligga på dem som ritar och skickade med Andreas mailadress. Så vi får väl se. Jag försöker att inte hoppas. Får vi läggningsbeskrivningen idag har vi en rimlig chans att hinna få klinker på plats innan dopet. Får vi den inte så känns det mer eller mindre kört...


Den som lever får se

Av Malin - 27 januari 2011 13:16

6210 gram vägde min lille heffaklump idag. Dryga halvkilot på en vecka har han ökat sin vikt med. Duktiga killen! Dock tyckte sköterskan, nu när vikten var på väg åt rätt håll, att jag skulle försöka öka amningen och dra ner på ersättningen. Och det skrev hon också in i Isacs journal, att mor ska försöka öka amningen. Jag kan inte minnas att jag sa det. Det tog hon på något vis för givet och jag orkade inte diskutera.


Efter att ha fått såväl goda råd som stöd från alla håll och kanter känner jag mig nu säker på min sak. Att Isac är mätt och nöjd är det viktigaste. Sen hur stor andel som är bröstmjölk respektive ersättning kvittar. Jag tänker fortsätta som jag gör. Börja med att amma och blir han inte nöjd så avslutar jag med ersättning. Isac har som tur är inga problem med att växla mellan bröst och flaska. Tvärtom tycker jag att amningen går bättre sen vi började med ersättningen. Han är väl helt enkelt inte lika tokhungrig och har därför lite bättre tålamod.


Så att ta bort ersättning och försöka öka amningen känns inte som ett alternativ. Jag tänker inte rubba balansen vi har uppnått nu. Jag vill inte ha en hungrig och frustrerad bebis och jag vill inte ägna en kvart i timmen åt att pumpa mjölk för att försöka öka produktionen. De senaste dagarna har Isac mått jättebra och varit en underbart go och glad bebis. Jag mår också jättebra som det är nu. Jag vill inte ändra på det. Sedan hoppas jag givetvis att jag kan fortsätta delamma länge till, men det får helt enkelt tiden utvisa. Det viktigaste är att vi mår bra och att mjölk, från vilken källa den än kommer, är förknippad med en känsla av närhet, mättnad och tillfredsställelse. Inte hunger och frustration.


"Du känner din bebis bäst själv" var det en vän som skrev till mig. Och vet ni? Jag tror banne mig hon har rätt!


Over and out

Av Malin - 26 januari 2011 22:30

  

Det här härliga vädret gjorde mig och Isac sällskap in till stan. Tänk vad sol gör gott för själen. Hela jag var ett stort leende när jag vandrade längs älven.


Efter god lunch med Andreas gick jag in till akademibokhandeln och köpte boken "Dekorerade tårtor till fest". Blev riktigt inspirerad. Sen om jag hinner få hem grejer och våga mig på något inför dopet är en annan fråga. Men så mycket roligt man kan göra! Bjuder på några smakprov!

        

Så fina. Skulle verkligen vilja testa!!


Nattinatti

Av Malin - 26 januari 2011 10:58

När vi skulle renovera vårt hus sa många att det är bland det värsta man kan utsätta sitt förhållande för. Det och skaffa barn. Vi har hittills klarat renoveringen med bravur. Klart vi har bråkat, gråtit och varit arga. Men i ett sunt förhållande ingår det. Vi har också upptäckt två viktiga faktorer för att vi ska få en bra dag tillsammans. Mat och kommunikation. Japp, fixar vi dem bitarna så går det mesta i lås. Helt klart. Nu, när vi har blivit småbarnsföräldrar skulle jag nog vilja lägga till ytterligare en faktor som är avgörande för hur dagen ska bli. Sömn. Dock är det en bristvara och med andra ord är det många dagar när humöret inte är på topp. Jag märker att mitt tålamod emellanåt är obefintligt och den som får ta smällen är Andreas. Min mamma brukar säga att även om jag känner mig trött nu så är det först när den här tiden är över som jag verkligen kommer förstå hur trött jag egentligen var. Och det är nog sant.


Får jag tre timmar i sträck under natten ska jag vara glad. Trodde det skulle bli bättre när vi började med ersättning, men det har inte gjort någon skillnad. Hungrig liten kille detta! Men det som ändå är skönt är att han, för det mesta, somnar om relativt snabbt när han har ätit, såvida han är mätt och belåten. Det är ytterst sällan som han har ont i magen och vi måste upp och bära på natten. 


Nej, nu ska vi sätta lite fart. Vi ska in till stan och luncha med pappa!


Av Malin - 25 januari 2011 21:03

Till att börja med vill jag bara kommentera gårdagens inlägg. Det är ingen som är sjuk eller nåt i den stilen. Men livet kan vara jävligt ändå. Jag förstår att en del av er läsare kanske undrar vad jag syftade på, men det är inte min sak att berätta. Meningen med inlägget var att få utlopp för mina känslor. De ligger och gnager titt som tätt och igår bubblade de upp lite extra. Därav det dystra inlägget.


Och appropå dystra känslor. Jag tittade på Sofias änglar nyss. Ett program där familjer som har det svårt av olika anledningar får hjälp att renovera deras hus. Idag handlade om en familj där pappan har en obotlig hjärntumör och endast har några år kvar att leva. Usch, jag varken kan eller vill föreställa mig hur det är för alla inblandade att leva med den vetskapen. Och jag antar att det här fallet inte är unikt...


Nej, livet kan vara tufft och den gamla klyschan att "man ska vara tacksam över det man har" är och förblir en sanning.


Annars har jag och Isac haft en riktig toppendag. För det första gav han mig en liten sovmorgon då han somnade om vid kvart i åtta och sov till nio. Tack! Efter det var det full fart för att hinna iväg till mamma-barn-gympan. Jätteroliga pass tycker jag. Först lite uppvärmning med lite olika stegkombinationer sedan styrka med hjälp av gummiband och vikter. Skönt att träna igenom hela kroppen. Får ju en hel del ben- och konditionsträning i och med bandyn, men överkroppen glöms ofta bort... Sen alla små goa bebisar som hejar på oss mammor gör ju det hela ännu roligare! Efter passet var det lunchdags som efterföljdes av en hund- och barnvagnspromenad. Isac fortsatte sova när vi kom hem och jag kunde ta en välbehövlig dusch och förbereda för nästa aktivitet. Fikadate hos min kompis M som är höggravid. Tiden rusade iväg och innan vi visste ordet av hade vi pratat bort två och en halv timme!


Isac har varit go och glad hela dagen och att börja med ersättning har gjort susen. Jag får se hur länge till det kommer att fungera att delamma, men så länge det finns något så får han det. Hellre en mätt och nöjd bebis än att jag ska amma till varje pris.


Avslutar med ett litet filmklipp. Gissa hur lätt det är att försöka byta på den här sprattelgubben!?


 

Av Malin - 24 januari 2011 22:35

Ja, för tillfället är jag det. Ledsen för andras skull. Och att inte kunna hjälpa, inte kunna påverka. Bara försöka finnas där. Vara ett stöd. Det är så fruktansvärt maktlöst att stå vid sidan. Nej, nu får lyckan vända! 


  

Av Malin - 22 januari 2011 22:51

  

3 dl nötter, 100g mörk choklad, 1 dl russin, 2 msk vatten och torkad frukt. Mixa och rulla till bollar som rullas i kakao. Ja, det var tanken, men med en matberedare som troligtvis är äldre än vad jag är så var tanken på att få till någon slags smet eller massar bara att glömma. Men en god blandning blev det ändå att ta en sked av när sötsuget gör sig påmint.

Av Malin - 21 januari 2011 20:37

Jajjamensan, ett fynd har jag gjort. Vandrade runt på IKEA och plötsligt sögs min blick mot en låda av bambu. Min hjärna registrerade genast storleken och hade jag varit med i en serietidning hade en glödlampa tänts ovanför mig. Mitt ögonmått sa mig att denna förvaringslåda för cd-skivor skulle passa perfekt i vårt högskåp från Dansani i relaxen. Spänd av förväntan packade jag vid hemkomst upp lådan och förde in den i ett av facken. Den gled in precis. Perfekt. Verkligen perfekt. Snygg och passande tyckte jag att den var också. Pris? 49kr. Inget jättefynd tycker kanske ni. Men då kan jag tala om för er att alternativet vi hade om vi ville ha en perfekt passande korg var Dansanis egna korgar. Pris 490kr. Styck. Därav fyndet.


Vi har tänkt oss tre lådor i skåpet. Vilket då blir sex lådor eftersom vi ska införskaffa ett likadant skåp till badrummet här uppe. För att göra fyndet ännu bättre konstaterade mamma, efter att jag stolt visat mina två lådor, att hon hade fyra sånna lådor liggandes i sitt förråd som hon hade funderat på att slänga. Så sex lådor för 98kr jämfört med 2940 kr. Den mellanskillnaden tror jag banne mig räcker för att köpa ett skåp till! 


 

Korgarna från Dansani. 490kr


Korg från Ikea. 49kr    


Passar på att bjuda på ett par inredningsdetaljer från relax och tvättstuga

  

Potpurri från IKEA


Skålen uppe till höger köpte jag och Andreas på Bali. Då doftade den starkt av kanel. Efter att ha legat nerpackad i snart två år så har väl doften avtagit något, men den passar perfekt in i det "tema" vi har här nere.


Trevlig helg allesammans!  

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards