mochamanda

Alla inlägg under september 2010

Av Malin - 30 september 2010 21:31

Dagen inleddes med ett besök hos Swedbanks juristbyrå där vi tillsammans med en jurist såg över vår livssituation. I och med att vi är sambos och snart har barn så finns det en del att tänka på. Likaså hade vi ett möte med TryggHansa förra veckan för att diskutera försäkringar, framför allt för Knodden och vi blev varse vilken dålig koll vi hade på våra egna försäkringar. Känns som att jag håller på att bli vuxen! Kan låta seriöst och jobbigt att diskutera livförsäkringar och testamente redan nu, men det är nog betydligt värre att stå där utan om det allra värsta skulle hända.


Under eftermiddagen har jag och Andreas lekt modeller. Det ska bli så kul att få se bilderna! Under tiden får vi hålla till godo med egenhändigt knäppta bilder.


Vecka 39 plus 1. Sex dagar kvar till BF.


Kvällen avslutades med fika och en sväng på stan med tjejerna från klassen. Jättemysigt och jättetrevligt! Jag saknar inte plugget, men jag saknar min klass!! Knodden fick en present från tjejerna oxå. En jättesöt body och en robotmjukis. Tack och tack hälsar Knodden!



I relaxen har plattsättaren gjort klart med tätskikt och i morgon väntar som sagt klinkerläggning!!! Yeay!!



Av Malin - 29 september 2010 20:08

Så har, på något obegripligt sätt, 39 veckor gått och endast en vecka återstår till beräknat datum. Helt sjukt, om jag får säga det själv. Vart tog sommaren vägen? När kom hösten? På IKEA har de börjat förbereda för försäljning av julsaker! Innan vi vet ordet av är vintern här. Mysigt! Andreas, bebis, nyrenoverad källare och vinter. Det kan inte bli annat än mysigt!


Idag var Andreas på massage. Med sig hem fick han tips på punkter som kan trigga igång en förlossning. Två dygn brukar det ta efter en halvtimmes tryckande på dessa punkter. Skulle vara kul att pröva, men är inte riktigt så desperat än och har dessutom några saker kvar att fixa först. :) Vi får se när den massagen blir av.


I morgon ska vi föreviga magen hos en fotograf så jag hoppas att Knodden stannar kvar över natten. Jag har ju köpt ny bh och allt! Men läget är lugnt och inga känningar än. Fast det kan ju gå fort har jag förstått!


Läser som sagt en hel del förlossningsberättelser just nu och ingen förlossning är den andra lik. Så mycket har jag förstått. Men att jag snart kommer att ha min egen förlossningsberättelse, det förstår jag inte. Det känns så avlägset. Jag kan inte föreställa mig att min kropp när som helst inom ca tre veckor kommer att utsätta mig för så mycket smärta, men samtidigt ge oss ett minne för livet och framför allt, ge oss ett barn. Mitt och Andreas barn. Det ska bli så häftigt!  

Av Malin - 28 september 2010 19:52

Idag har vi haft en lite lugnare eftermiddag och inte så mycket som behövt fixas i källaren. Vi kunde istället ta en skön promenad tillsammans längs älven i solen. På vägen hem gick vi förbi storasyster och pratade bebis. Lekte lite med Mogge innan vi fortsatte färden hemåt med bebisgrejer i händerna.


I källaren har snickaren fixat lite smågrejer och målaren har spacklat väggarna i tvättstugan för andra gången. I morgon kommer plattsättaren och börjar med tätskiktet. Det ska strykas på i tre omgångar sen är det äntligen dags för klinker!! Längtar, längtar, längtar!!

Av Malin - 27 september 2010 21:06

Efter städning och matlagning sitter jag trött, men nöjd i soffan och har precis avnjutit lite marängswiss. Min älskling springer fortfarande runt och torkar golv och fixar och ska snart ner i källaren och städa upp efter snickaren. Han är underbar.


Under dagen har jag läst en del förlossningsberättelser och jag är själv förvånad över hur jag snarare blir taggad än rädd. Det här är en utmaning som jag med hjälp av Andreas ska klara av! Många frågar om jag är nervös, rädd eller liknande. Men nej, det är jag inte. Jag är laddad.


Jag har ökat 20 kg i vikt, så att jag känner mig tung och klumpig kanske inte är så konstigt. Men för att vara så gravid som jag är så har jag insett att jag ändå mår rätt bra. Jag har lite ont i fogar och rygg men inte värre än att jag som igår kan ta en rejäl skogspromenad. Jag sover riktigt bra just nu även om varje natt innebär ett par toalettbesök. Tidigare har jag haft svårt att somna om, men det går fort nu. Tror det har att göra med att det är höst och att vårt sovrum därför är svalt och skönt. Jag har vatten i kroppen, men inte överdrivet mycket. Rekordet var bilresan hem från Falkenberg då båda fötterna såg rejält stukade ut när jag kom hem på kvällen och de var ganska orörliga. Annars är det fortfarande saker som att ta på sig strumpor, resa sig upp från golvet med mera som är det besvärligaste samt halsbrännan som emellanåt gör att jag får somna halvsittandes i sängen. Men är jag duktig och äter tidig middag brukar det hjälpa. Fast det innebär ju också att det finns risk att jag hinner bli hungrig innan jag går och lägger mig. Så ibland får jag välja mellan halsbränna eller somna hungrig! Men ojoj. Nu är det inte länge kvar!


Nu inväntar jag med spänning "Lite sällskap". Härligt med riktig värmländska! :)

Av Malin - 26 september 2010 20:48

Idag har jag haft en toppendag. Jag tog med mig systeryster till IKEA där vi shoppade fårskinnspäls till vagnen och lampa till mitt och Andreas sovrum. Vi har sedan länge älskat IKEA:s lampa som heter maskros, men den har varit på tok för stor för vårt hus med relativt låg takhöjd. Men idag, äntligen, hade vår önskan infallit. Lampan finns numera i en storlek mindre och beslutet var lätt att fatta. Ner i kundvagnen utan att blinka.


Därefter fortsatte bilturen till Barnens hus där filt, regnskydd och leksaker till vagnen inhandlades.


 

Anna gjorde stora framsteg i teknikens värld och lyckades koppla in lampan. Lampan ger så härliga skuggor i tak och på väggar.



  

Fårskinnspäls, tummenfilt och tummenleksaker. 


Vagnen börjar bli redo och jag och Andreas övade i morse på att fälla ihop och fälla upp vagnen. Inte helt enkelt ska ni veta! :)


Efter köttfärssås och spagetti till lunch bar det av ut i skogen. Jag, Anna, lillebror och Daisy gav oss ut på äventyr. Svamparna uteblev, men roligt hade vi där vi traskade fram i en vattensjuk skog och över blöta ängar med högt, högt gräs. Anders fick kvalitetstid med sina systrar, Anna fick tänja på sina gränser, jag fick mer än nog med motion och Daisy var överlycklig och fick även spåra litegrann.


Andreas har med hjälp utav underbart snälla Björn pysslat på i källaren och kunnat bocka av en hel del "att göra-punkter".  Vi har gjort lite ändringar i våra grottor och de tre grottorna ovanför badkaret kommer i stället bli en hög, smalare grotta med ett par glashyllor i. Ni får se vad vi menar när det är klart! :)


Ha en bra vecka allesammans!

kram

Av Malin - 25 september 2010 21:14

Dagarna går fort fram och idag när jag handlade och kollade bäst före-datum på varorna insåg jag hur nära 6:e oktober ändå är. Vi är liksom inne i "dropzone" som Andreas så fint kallar det. Jag gör mitt bästa med att fylla upp frysen och i fredags stod äppelmos på schemat efter att vi fått en himla massa äpplen från en av våra grannar. Då jag valde att behålla äpplena oskalade slutade det i ett riktigt rosarött äppelmos som snarare påminner om hallonkräm.


4,5kg äpplen resulterade i ca 5liter mos. Och nu är frågan. Vad kan man göra med äppelmos, förutom att äta det till gröt, fil och mjölk? Idag prövade jag att göra bullar med äppelmos. Några uppblandade med kanel och några med vaniljsocker. Jag var hyfsat skeptiskt när jag kletade ut bullarna i formen, men det verkar ändå som att resultatet blev ganska bullaktigt ändå! :)


En graviditet har olika stadier. Först vill man komma förbi de första tolv veckorna, sen vill man till ultraljudet och sen är förlossningen det man går och tänker på. De senaste dagarna har jag försökt tänka lite på det som faktiskt väntar efteråt och det är så svårt att föreställa sig. Fick en bild av Andreas med knodden i famnen och insåg att jag längtar något otroligt tills den bilden blir verklig. Annars känns det fortfarande helt overkligt att det inom endast några veckor kommer finnas en bebis i vårt hus. Vår bebis, vår knodd. Det är så svårt att förstå. Livet kommer aldrig mer bli det samma och jag längtar efter förändringen, efter familjelivet, men framförallt längtar jag efter Knodden! Kom ut snart! Mamma och pappa längtar efter dig!

Av Malin - 25 september 2010 20:51

Arbetet i källaren har rullat på bra under veckan. Hantverkarna har dykt upp när de skulle och gjort det de skulle sånär som på målaren som fick skjuta på sin uppgift då väggarna inte var tillräckligt torra för att spackla och slipa.


Skivorna har kommit på plats på de nyuppreglade väggarna under veckan som gått, ventilationen har dragits om i relaxen, golv och väggar har spacklats och vattenrör och elrör har dragits. Till veckan väntar golvläggning. Det ska bli så härligt att få det på plats och spännande att se hur det blir!


Idag har Andreas bilat i hallen i källaren och tagit bort de värsta topparna. I morgon blir det lite allmänt pyssel med småsaker som behöver fixas.


    

Av Malin - 22 september 2010 09:22

Nu är vi hemma och tillbaka från ultraljudet och Knodden låg precis som han skulle. Huvudet nere i startposition. Gott om fostervatten och hans hjärta, magsäck och urinblåsa såg bra ut. Han har verkligen växt till sig sen ultraljudet i maj! :)


Fick emellanåt skarpa bilder på ansiktet och kunde se ögon, näsa och mun. Händer och fötter såg jag också, så nog är det en liten, liten människa där inne.


Däremot blev både jag och Andreas lite skakiga, nervösa och fnittriga när vi insåg att nästa gång vi parkerar bilen vid förlossningen så är det troligtvis lite mer på allvar! Och det kan liksom ske när som helst nu! I morgon eller om fyra veckor. Ingen som vet! Just nu rör han sig för fullt i alla fall och bökar runt i min mage. 

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards