mochamanda

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Dumma dumma dumma regn

Av Malin - 25 oktober 2009 00:07

Så var dräneringen i gång på allvar och trädgården är nu dold under stora högar med jord, gamla dräneringsrör, nya dräneringsrör, grävmaskin, spadar m.m Helt plötsligt har jag också insett att det här ”lilla” projektet kommer att ta längre tid och vara mer omfattande än vad jag tidigare trott. Haha, jag tycker att jag borde ha lärt mig efter det här året att saker tar ungefär dubbelt så lång tid. Vi har lärt oss av Arga snickaren att man ska skriva en lista över de saker man ska göra under en viss tid. Sedan ska man halvera den. Då kanske man hinner. Kanske.


Känns som vi har förflyttat oss ett år tillbaka i tiden. Sitter nu i soffan hos mamma och pappa efter ett bastubad. Flyr huset helt enkelt, som så många gånger förra året. Fast det är lite mysigt.


Idag var jag på tippen och slängde grejer och njöt när jag såg att folk slängde kakel och gamla väggrester och det var så skönt att känna att vi hade den biten avklarad, för tillfället i alla fall. Jag kände mig också rutinerad när en tjej stod och kämpade med att få in kartong i kartongcontainern. Själv ställde jag mig längst ut till vänster där det inte finns något trappsteg och hade inga som helst problem med att få in kartongen då det var alldeles tomt på sidan. Alla kliver ju upp på det där trappsteget och knör in kartongerna. Bredvid är det alldeles tomt. Ett litet tips bara.


Som vanligt har grannen haft lite kommentarer om vad vi pysslar med. Den här gången var det pappa som fick stå och lyssna i si sådär 10 minuter innan han fick en syl i vädret. Fast han var nöjd. Hon trodde snarare att han var Andreas bror än min pappa. Hur som helst tyckte hon att det var synd att vi sågade ner det gamla äppelträdet (som inte längre ger frukt och som för att ge plats för fläderträdet som vi ska flytta på). Och dränering, det kunde ju inte vara nödvändigt. För han som byggde huset (1954) var minsann byggmästare och visste hur man skulle göra, så det här huset var rätt dränerat. Nåja, efter 50 år kan det väl kanske finnas lite bättre system.


Och så till rubriken. Det här envisa regnet stoppar nu upp oss i dräneringen. Hela husgrunden är framgrävd och de gamla dräneringsrören är bortplockade. Innan vi går vidare ska vi måla flytande membran, ett slags tätskikt på delar av sulan och detta kan inte göras när det regnar. Ska dessutom göras två gånger. Hann väl måla en tredjedel på första omgången innan det började regna på allvar och vi fick ge upp. Morgondagens prognos ser inte bättre ut och det ser ut som att vi får ta en röjardag inomhus i stället. Kanske lite bio också! :)


Nu ska vi snart sova och njuta av den extra timmen vi får i natt! Härligt, har varit en intensiv vecka!


Kram på er

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards