mochamanda

Alla inlägg under december 2012

Av Malin - 31 december 2012 21:09

Här firar vi in det nya året med min ena syster med familj. Trevligt tycker vi! Ha en bra kväll allihopa och ha ett riktigt Gott Nytt År!

Kramar från oss

Av Malin - 29 december 2012 13:20

Lovis <3


Dagarna tickar på snabbt och som jag skrev i förra inlägget är Lovis ingen pyttebebis längre. Hon är två månader och fyra dagar gammal. Hon ler stort och har mycket ögonkontakt. Hon vill gärna sitta rakt upp, men är ju inte i närheten av att ha styrkan för att klara av det. Men hon övar. När hon halvligger i babysittern ser det ut som att hon gör situps. Allt för att sitta mer upprätt.


Vi har inte riktigt fått till några rutiner ännu. Det enda som är stadigt återkommande är att hon vill äta kl 05.00. Oavsett om hon somnar tolv eller två så vaknar hon klockan fem för att äta. Hon tar gärna en lång tupplur på dagen också, men bara om hon får komma ut i vagnen. Annars kommer hon inte till ro någon längre tid. Napp är inget att ha enligt henne och därför kan amningsstunderna bli ganska långa och många om kvällarna när hon ska komma till ro för natten. När pappa masserar hennes fötter blir hon nöjd och glad och att bada är också härligt. Storebror börjar bli intressant och det märks att hon följer honom med blicken och ibland ler hon när han skrattar.


Fina Lovis. Vi älskar dig alla tre.


  


Av Malin - 29 december 2012 13:03

Mina två små sover ute i vagnen i tövädret som råder och jag har en liiiten stund för mig själv. Igår vågade vi oss ut en sväng bland folk igen. Utomhus och med 48 timmar passerade kändes det rätt lugnt. Vi var till Tuggelite och åkte stjärtlapp och grillade korv med goda vänner. En härlig vinterdag, men lite småkallt då solens strålar inte riktigt nådde dit vi befann oss.  


Isac åkte stjärtlapp med pappa om och om och om och om igen. Riktigt roligt tyckte Isac.


Och är man ute och busar blir man hungrig. Två omgångar korv med bröd slank ner i hans lilla mage.


Idag är det desto mildare ute. Men det är inte så tokigt det heller. Kramsnö!! Vi har rullat små och stora snöbollar och byggt snögubbar som knuffats omkull. En mysig stund i den blöta snön.


Kraschad snögubbe och lycklig Isac.


Igår morse var det två likadant klädda syskon som hade mysstund.


Mysisar.


Isac tröttnade rätt snart och kvar blev Lovis, som dock verkade rätt nöjd ändå.


Lilla hjärtat som börjar bli stor. Två månader blev hon på juldagen. Ingen pyttebebis längre.


Ja, lite gott och blandat fick det bli i detta inlägget. Hoppas ni har en trevlig helg!


Av Malin - 27 december 2012 23:40

Ja, det är uppenbarligen en skoningslös vinterkräksjuka som har satt klorna i vår släkt. Kvar är bara Andreas och Lovis. Det sägs ju att små barn som Lovis ska vara rätt så skyddade mot sånt här så det håller jag tummarna för. Och Andreas? Ja, för hans del hoppas vi att han tillhör den immuna andelen. Han klarade sig i alla fall i våras när jag var magsjuk flera gånger om. Klarar han sig även denna gången vet jag vem som kommer få ta hand om barnen i framtiden när de är magsjuka!! :)

Och jag då? Jo, jag mår helt okej. Redan igår eftermiddag kunde jag äta lite mat och febern klingade av under natten. Idag har jag ätit som vanligt och känt mig hyfsat pigg. Så jag kom nog ganska lindrigt undan trots allt. Eller i alla fall gick det snabbt över.

Jag hoppas det här var det sista inlägget med detta tema och att jag i fortsättningen kan komma med lite trevligare inlägg. Till exempel om min underbare son som under kvällen var på ett alldeles strålande humör och hoppade, busade och skrattade non stop. Annars är det en hel del trots och en hel del testande nuförtiden. Så kvällar som dessa behövs för att få lite ny energi.

Nattinatti till er

Av Malin - 26 december 2012 12:17

Just när vi alla hade börjat slappna av. När alla som insjuknat blivit friska och vi tänkte träffas och ta igen lite av det kaotiska julfirandet som vi missat. Då kommer nästa fall.

När jag vaknade i morse kände jag mig inte helt hundra och det tog inte så lång tid förrän jag, som min syster så fint uttryckte det, började kissa med rumpan. Så mycket mer behöver vi inte säga om den saken. Mer än att det nu är oss som ingen vill träffa.

Vart det kommer ifrån orkar jag inte ens spekulera i. Det känns dock rätt osannolikt att det är från Isac som spydde en gång för snart sex dygn sen. Hyfsat lång inkubationstid på den i så fall...

Hur som helst. Matt och frusen som jag är tänker jag nu dra täcket över huvudet ett tag och tycka lite synd om mig själv.

Men för all del- God fortsättning till er andra!

Av Malin - 26 december 2012 00:24

Något nästan overkligt hände nyss. Lovis låg nöjd och glad i vår säng medan jag fixade det sista innan sängdags. Vanligtvis brukar det vara gnäll så fort man lägger henne ifrån sig om kvällarna. I och med att hon var så nöjd prövade jag att lägga över henne i hennes säng, läste ett par bloggar och höll nästan på att glömma bort henne. Kollar till henne och ser att hon sover! What!? I sin säng. Ibland behöver det visst inte vara svårare än såhär. Isac sover i sitt rum än så länge och Andreas är ute och skottar snö (Kvart över tolv på natten. Vaddå det är väl normalt??).

Jag har med andra ord hela sängen för mig själv. Hur ofta händer det!? Ska passa på att njuta, för jag är tveksam till att min lillskrota verkligen har somnat för natten. Men jag hoppas!

Nattinatti från oss

Av Malin - 25 december 2012 23:10

Vi hade en mysig julafton, vår lilla skara till trots. Maten blev god och godis fanns det i överflöd. Kalle Ankas jul tittades det givetvis på innan tomten dök upp. Isac tog glatt emot tomten och vågade till och med gå fram och ta emot ett paket. Sötaste. Tänker inte skriva så mycket mer idag. Bjuder på desto mer bilder istället.


Ischoklad, wienernougat och hallontryfflar, knäck.


Chokladkolor


Ett gäng skumtomtar och en näve neverstop


En nöjd och glad Lovis och paket under granen som väntar på att öppnas.


Till höger: Isac som väntar på tomten. Till vänster: Fina tomten som står bredvid den desto finare tavlan. Den har Isacs gammelmormor gjort med hjälp av  små, små korsstygn. Den är verkligen jättefin. <3


"Tack" sa Isac artigt när han fick paket av tomten.


Hejdå tomten.


Isac öppnar paket med hjälp av pappa.


Ficklampan var en populär julklapp


Lovis myser med sina morbröder


Familjen samlad.


Storebror och lillasyster myser i sina nya, fina pyjamasar från farmor och farfar.


God fortsättning på er!

Av Malin - 24 december 2012 00:02

Har egentligen en del pyssel kvar som jag skulle vilja hinna med. Men liten vill bli ammad till sömns och det får helt enkelt gå före. Hon vill verkligen ligga kloss om kvällarna. Har så många gånger försiktigt försökt lägga över henne i hennes säng när hon somnat, men hon vaknar nio gånger av tio och så får jag amma lite till för att hon ska somna om. Men visst, det är ändå rätt mysigt att ha henne så nära. Dessutom är jag trött och behöver sova jag också så det är bra att hon drar mig till sängs och ser till att jag stannar där. Nyttigt för mig att få släppa saker ibland också. Inse att jag helt enkelt inte hinner allt och att det faktiskt inte gör något. Allt behöver inte vara perfekt. Inte ens på julafton.

Vad gäller mat o bak har vi dock hunnit med allt jag ville. Resultatet? Har inte provsmakat varken julskinka, laxterrin, gratäng eller spjäll så set blir en överraskning i morgon. Några av de 116 köttbullarna (som sagt; ordet lagom!?) är dock testade både till lunch och middag. Till wienernougaten rostade jag mandeln lite väl hårt och även chokladkolan brände jag lite då jag tyckte att det var en bra idé att koka den samtidigt som jag kokade knäck... Men ischoklad och framför allt hallontryffel smakar helt enligt önskemål.

Nu har Lovis somnat gott bredvid mig och jag slår envist bort tanken på att gå upp och greja istället för att sova. Skärpning. Hellre pigg och glad än att allt blir precis som jag vill ha det. Så mycket tid finns det ändå inte att jag hinner med det! :)

Nattinatti och God Jul på er om vi inte hörs imorgon.

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards