mochamanda

Alla inlägg under juli 2013

Av Malin - 29 juli 2013 07:46

Som jag har väntat på att få skriva ut denna rubrik. Varenda kväll i många veckors tid har jag hoppats att just den kommande natten ska bli den första. Och i natt, äntligen, sov Lovis nästan sex timmar i sträck. Äntligen. Fem och en halv timmes sammanhängande sömn för mamman. Det var inte igår det. Tack.

Och ja, vi lever och har det bra! Vi njuter av sommaren och har lite semester från datorer, bloggar och andra materiella ting (med undantag från instagram -mochamanda). Om en vecka börjar jag jobba. Då blir det nog återgång till det normala igen.

Bild från konserten för dryga veckan sen. Robbie Williams var i vanlig ordning fantastisk, även om han kanske inte riktigt kom upp i samma nivå som 2006.

Nu ska jag steka pannkakor till dagens utflykt. Ha det bra och njut av sommaren. Det gör vi!

Av Malin - 19 juli 2013 23:27

Förra sommaren hade vi uppenbarligen fått tag på fel jord till lannet. Ingenting växte. Inte ens ogräs. Grödorna tog sig nätt och jämnt upp ur jorden, sen var det tvärstopp.

Det problemet har vi dock inte i år efter att ha bytt ut jorden. Jösses. Nu växer det så det knakar. Rädisorna är gigantiska och borde redan ha ätits. Squashen breder ut sig rejält och blomkålen tar allt mer plats den också. Ska bli spännande att se hur det ser ut om en månad!


Jag är ganska fåordig här just nu. Trots semester har vi haft mer att göra än annars känns det som och tid till att sätta mig vid datorn har knappast funnits. Kvällarna har blivit sena, alltför sena.

Även imorgon blir det en sen kväll, men det ska jag njuta i fulla drag av. Robbie Williams på Ullevi. Say no more.

Av Malin - 17 juli 2013 01:40

Nej, jag vet. Man ska inte avslöja var man hittar skogens delikatesser. Min sambo kallar mig godtrogen. Men det struntar jag i och lägger ändå upp dagens instagrambilder. Det är mer platsen än fyndet jag vill förmedla. Ett litet guldkorn i Värmlands skogar.

Min fina farmor tar med oss ut i skogarna kring Väse varje sommar på jakt efter bär och svamp. Idag fick vi nöjet att för första gången uppleva Lämpenshålan, ett vackert naturreservat två mil utanför Väse. Blåbärsmängden som tydligen varierar i skogarna i år var här riklig och vi fick ihop kanske sju-åtta liter. Men så får jag väl också lov att erkänna att vi använder bärplockare.

Vacker skog, goda bär och trevligt sällskap. Sämre kan man ha det. Helt klart. Tack för idag farmor!

Av Malin - 16 juli 2013 00:45

Vi hade lovat varandra, jag, syster A och mamma, att vi denna sommar skulle hålla grillmiddagarna lite enkla. Att vi liksom inte skulle dra på stort varje gång. Men vi är hopplösa. Därför slutade denna middag med tre olika sorters spett och en underbart god nudelwok samt grillad mango till efterrätt.

Kycklingspett med sesamolja och citrongräs, samt en sojasås med bland annat ingefära och salladslök. Ryggbiff som grillades på spett och sedan blandades med en riktigt god dressing av lime, basilika, mynta, koriander, chili, fisksås, soja och ingefära. Det tredje spettet bestod av fläskkarré som gnuggades in i en kryddpasta (kallades för adobo eller nåt i del stilen). Paprikapulver, spiskummin, vitlök, lime, olja, oregano, chiliflingor och säkert något mer innehöll kryddpastan. Många goda smaker kan jag lova. Till detta gjorde mamma sin goda nudelwok med bland annat vitkål och morötter. Tyvärr var jag för hungrig för att ens hinna fundera på att föreviga denna underbara middag. Men god var den!

Dock hann jag ta ett kort på efterrätten. Grillad mango med limemarinerade jordgubbar och glass. Jag har väl egentligen inte mango som någon direkt favoritfrukt men det här blev riktigt gott! Kommer vi att göra om.

Känns som att jag mest har rabblat ingredienser, men det var så goda smaker!

Nu ska jag sova. Isac sover fem hundra meter bort i sängen mellan mormor och morfar. Jag tog på honom pyjamas innan vi skulle gå hem och Isac tog då föregivet att han skulle sova där. Mormor och morfar hade inte hjärta att säga nej när Isac började hämta böcker och studsa av glädje så han blev helt enkelt kvar.

Nattinatti

Av Malin - 15 juli 2013 01:40

Klockan närmar sig halvtvå på natten och jag har precis hoppat ner i sängen. Barnen är åter pigga, om än lite, lite prickiga. Men båda fick en väldigt lindrig variant och det tackar vi för! På ett vis kom viruset rätt lägligt. Det har tvingat oss till att vara hemma och vi har därför kunnat köra på rätt bra med städningen. Men vi är inte klara än, trots att vi städar till tolv-ett på kvällarna.

Annars lever vi från dag till dag igen. Eller ja, inte riktigt så dramatiskt kanske, men kylskåpet krånglar. Igen. I fredags var det 2-3 minusgrader i köttfacket. Andreas gnällde när han skulle forma färsen till hamburgare. Sedan igår har kylskåpet istället legat mellan 10 och 14 grader. Känns ju jättebra så här mitt i sommaren... Nåja, får se om de hittar det rätta felet den här gången!? Tredje gången gillt kan man ju hoppas på vad gäller den saken.


Nattinatti från oss

Av Malin - 12 juli 2013 23:29

Ikväll har vi nått delmål ett. En våning är klar, rensad från topp till tå. Alla lådor och skåp är genomgångna och rengjorda. Fönsterbrädor, hyllor är dammade och rensade. Och det syns. Det är rent och fint och alldeles underbart.

Detta firade vi med ett kvällsdopp! Mina föräldrar kom förbi och passade våra sovande småttingar medan vi kastade oss på cykeln och tog ett efterlängtat bad i älven. Lovely! Det kan vi verkligen sakna. Sena kvällsdopp precis innan det är dags att sova. Sommaren för tre år sedan badade vi mer eller mindre varje dag i älven då vi renoverade badrummet och var utan dusch. Gravid, som jag var då, var det alldeles underbart att svalka sig där.

Nu ska jag njuta av lite jordnötter och mörk choklad. Underbar kombo. Men snart blir det sängen. Jag ligger kraftigt back vad gäller sömn efter några struliga nätter. Jag längtar galet mycket efter en hel natts sömn. Jag skulle nog tippa på att det är ett knappt år sedan jag sov en hel natt senast. Jag sov dåligt i slutet av graviditeten och sedan Lovis föddes är jag glad om jag får åtminstone fem timmars sammanhängande sömn, vilket inte händer särskilt ofta. Nåja, om några månader(/år!?) är detta ett minne blott!

Nattinatti

Av Malin - 10 juli 2013 23:29

För exakt ett år sedan skrev jag tydligen det här inlägget. Där har jag precis gjort i ordning i Isacs rum. Lite småkomiskt att jag idag, ett år senare på dagen, är på väg att lägga upp ett inlägg i samma tema. Men den här gången är det Isac och(!) Lovis rum det handlar om. För lillasyter har fått flytta in hos storebror. Vi får se om det fungerar. Isac sover tungt om nätterna så han vaknar inte av Lovis. Det är läggningarna som är lite röriga än så länge, men vi får väl snart rutin på det. 


Nåja, vi lyckades få till det riktigt bra och använde oss av det vi hade. En liten ommöblering helt enkelt. Så här blev det:


           


Av Malin - 10 juli 2013 23:06

Nyligen hemkommen från musikalen Shrek. Den var jättebra! Men en liten klump i magen hade jag under föreställningen då Isac timmarna innan vi skulle iväg fick feber som steg och steg. Jobbigt att åka ifrån en liten sjukling. Det är ändå inte helt oväntat att Isac insjuknar då vi idag har konstaterat att de prickar som Lovis har haft ett par dagar troligtvis är vattkoppor. Skönt ändå att de får det samtidigt så att det inte blir utdraget. Lovis verkar komma rätt lindrigt undan. Hoppas, hoppas att Isac också får en snäll variant! 


Att se Isac så dålig som han har varit under kvällen får mig att inse hur frisk han egentligen har varit under sina tre år. Så här dålig som han är nu har han bara varit en gång då han hade tredagarsfebern för två år sedan. Klart han har varit förkyld och hängig, men hög feber? Nej, det är bara andra gången, om jag nu minns rätt förstås.


Liten somnade i sackosäcken med sin "mask". Då är han sliten.



Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards