mochamanda

Alla inlägg under maj 2014

Av Malin - 28 maj 2014 22:16

Jag tackar för all respons jag fick på föregående inlägg. Jag var uppenbarligen inte ensam om mina tankar. Ett par förtydliganden dock. Jag trivs med min mage och känner mig vacker. Jag har inget emot frågan om när det är dags. Jag ställer själv samma fråga till andra. Men jag är trött på att bemöta kommentaren som följer när jag har svarat på när Kompis är beräknad att titta ut. Huruvida jag är större eller mindre än vad jag uppenbarligen borde. Jag har inget emot att mina nära och kära kallar mig tjockis, eller skrattar åt att jag ser ut att vara mer gravid än syrran som ska ha före mig. Men när folk jag knappt känner kommenterar att jag ser kläckfärdig ut trots att jag har tre månader kvar, ja, vad svarar man då? Det är liksom den biten jag har tröttnat på.

Så, då sätter jag punkt för det ämnet. Jag har nu tre veckor kvar att jobba, plus imorgon. Det är återigen en hektiskt period på jobbet och lär så vara fram till dess att jag går hem. Det är svårt att balansera. Jag är en laget-före-jaget-människa och vill dra mitt strå till stacken när det krisar. Samtidigt vet jag hur varje övertidstimme tar så mycket hårdare på mig just nu. Jag är en bit in i vecka 34 och det är klart att det känns. Men jag kan inte utan vidare åka hem efter att ha gjort mina åtta timmar när jag vet att mina kollegor sitter med arbete upp över öronen. Jag kan inte. Därför jobbar jag på den röda dagen imorgon. Laget före jaget.

Dock väntar sedan tre dagar ledigt då vi åker iväg till Falkenberg på dop i helgen. Det ska bli jättehärligt. Och på något vis är det väl bra att det var inplanerat, annars hade jag väl inte kunnat låta bli att jobba. Men hur kommande vecka blir? Det ska jag nog undvika att tänka på nu...

Nattinatti på er

Av Malin - 22 maj 2014 22:09

Nu var det länge sedan senast. Igen. Men jag har liksom fullt upp med livet. Fortfarande är det mycket runt boendet som vi funderar över och jag sitter ofta med kollegieblocket i knät om kvällarna och ritar. Det mest aktuella just nu är egentligen en dröm jag har haft sedan många år tillbaka - en till våning på vårt hus. Knappast det lilla projektet. Och heller inget man beslutar över en dag. Därför tar det mycket tankeverksamhet. Det är en hel del som ska vägas in.


Och annars då? Jo, jag är nu en bra bit in i vecka 33. Det är full fart i magen, ofta. Kompis verkar vara en livlig liten bebis. Det är som sagt mycket praktiskt i huvudet just nu, vilket gör att Kompis får lite för lite uppmärksamhet. Men för en vecka sedan smet jag och Andreas iväg till Stockholm och såg Robbie Williams live- underbart! Vi stannade två nätter och hann för första(!) gången med att på riktigt diskutera namn. inte för att vi kom någonstans direkt, men ändå. Ska nog börja plocka fram lite bebiskläder också för att på något vis börja förstå vad som väntar.


 

Ja, det här är alltså jag i V 32 +5. Jag och Magen som tydligen alla får ha en åsikt om, oavsett om jag ber om den eller inte. Sedan en dryg månad tillbaka har jag fått höra kommentarer som att jag ser kläckfärdigut, redo, ser ut att kunna föda om bara några dagar och så vidare. När jag sedan berättar att det är först i juli som jag är beräknad blir följdkommentaren allt som oftast - det kanske är två!? Okej, tack, jag hajar. Jag är stor. Jag ser alldeles höggravid ut och har så gjort sedan vecka 27 ungefär. Gör väl bäst i att tillägga att jag faktiskt ser mindre ut på bilden än vad jag egentligen är. Runt 13 kg upp än så länge. Vilket faktiskt bara är knappt hälften av vad jag gick upp totalt med Isac. Men jag har sju veckor kvar, så vi får väl se vart jag landar den här gången.


Misstolka mig inte, jag älskar min mage och framför allt Kompis som ligger där i. Men det är lite tröttsamt att alla tar sig friheten att kommentera hur jag ser ut. Bara för att jag är gravid. Jag har börjat bäva inför frågan "När är det dags?" när jag träffar folk. Den är liksom obligatorisk på något vis och en öppning till att kommentera huruvida jag ser ut att vara mer eller mindre gravid än så. Idag fick jag till och med råd om vilka kläder som var fina på mig nu när jag var gravid- klänningar som faller fint över magen, absolut inget som sitter tight över magen. Så klänningar skulle jag köpa, i många färger. Okej, tack för tipset! Eller inte.


Nu ska jag ta en iskall dusch innan jag hoppar i säng och laddar för sista arbetsdagen den här veckan. Sedan är det bara fyra veckor kvar att jobba innan en låååååång ledighet väntar.


Nattinatti

Av Malin - 5 maj 2014 23:34

Försöker varva ner efter att ha skickat iväg några jobbhandlingar såhär på kvällskvisten. Trots att jag fick gå hem för att vab:a redan 10:30 så har jag under dagen fått ihop elva jobbtimmar. Det är verkligen inget att skryta över att jag har lyckats kombinera jobb och vab, men idag hade jag inget val. Handlingar skulle ut, Andreas var upptagen med möten och min kollega som är insatt i projektet låg hemma i influensa. Just do it. Laget före jaget. Men nu är jag klar. Eller nåja, jag har släckt den värsta branden i alla fall. Det är lite typiskt dock att vabbandet infaller en dag som denna som redan var ovanligt stressig. Men det är väl så det ska va. Allt eller inget liksom. Precis som senast när det var vab.

Återigen är det magsjuka. Men det verkar lindrigt då Isac bara spytt en gång på dagis och under eftermiddagen ätit smörgåsar som har fått stanna kvar. Nu är det bara att hoppas att vi övriga klarar oss...

Nattinatti mina vänner

Av Malin - 4 maj 2014 21:23

Då har vi hoppat in i maj månad och det är nu 10 veckor kvar till Kompis är beräknad. Ärligt talat hinner jag knappt med att tänka på att vi snart har en liten minimänniska hos oss igen. Som jag har berättat tidigare så är det många tankar kring hus och hem och andra praktiska ting som tar upp all tid som blir över efter det vardagliga göromålen. Dock kan vi bocka av en punkt. Familjesäng.

 

Familjesäng från Jysk. Fördelen med just den från Jysk är att underslafen är 120 bred och överslafen är 80 bred. Det i kombination med att den är låg gör stegen förhållandevis flak och lätt att klättra upp och ner på.


Och efter en och en halv vecka är jag så glad över denna investering. Isac verkar trivas som bara den där uppe och har helt plötsligt börjat sova hela nätterna igenom. Peppar peppar. När Lovis vaknar någon gång under natten går Andreas in och lägger sig bredvid henne och jag får vår säng för mig själv! Det är skönt att få lite utrymme och inte behöva trängas med hela familjen just nu. Jag sover allt sämre på grund av graviditeten och då är det skönt att få lite utrymme och inte väckas av barn som bökar bredvid mig i sängen titt som tätt.


För några veckor sedan fick vi möjlighet att träffa Isacs och Lovis nyaste kusin. Framför allt Isac tyckte att det var spännande och var nyfiken på lilla kusin E. Mycket lek och bus med kusin A och kusin O blev det förstås också.


     

       


Påskhelgen firade vi på hemmaplan efter att magsjukan hade härjat hos oss under veckan. På söndagen åkte vi dock till Bomstad och hängde där en stund. Detta efter att följande konversation hade ägt rum ett par veckor tidigare.


Isac: Jag vill till havet mamma.

Jag: Till havet?

Isac: Ja, jag vill leka med båten i havet. (En större leksaksbåt)

Jag: Men det är så långt dit.

Isac: Vi får åka bilen.

Jag: Men pappa har ju bilen.

Isac: Vi får ta xx:s bil (grannens bil)


Treåringen som har lösningar på allt. Men så åkte vi alltså till havet. Eller ja, Vänern i alla fall. En solig förmiddag och vi lekte i vattenbrynet en stund innan vi fikade för att sedan avsluta med lite lek.


     


Och så var det Kolmården förra helgen. Uppskattat som bara den av båda barnen. Soligt och härligt båda dagarna och lite folk. Toppen att åka innan högsäsong. Ifjol var vi där på midsommar och då var det också rätt lugnt.


           


En liten catch up på vad vi har pysslat med de senaste veckorna. Nu ska jag hoppa i säng och sova så gott jag kan. Det där med sömn är en ganska viktig pusselbit just nu. Nattinatti.

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards