mochamanda

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2016

Isac 6 år

Av Malin - 9 oktober 2016 22:37

Det var lördag och jag hade gått tre dagar över tiden. Jag hade känt av några värkar och lite av vattnet hade gått. Men förlossningar skulle ju ta lång tid så vi åkte till IKEA. Jag menar, vi höll ju på att renovera tvättstugan och behövde köpa stommar och bänkskiva, för vi skulle ju ha barn snart. Väldigt snart uppenbarligen. Mindre än sex timmar senare var han där. Isac. Vår lilla knodd.

Och idag fyller han sex år. Den genomgoda, fantastiska lilla människan. Han som gör mig stolt varje dag. Han som har tappat två tänder och börjat skolan. Han fyller sex år.

Min syster har hört att någonstans i den här åldern "slutar de kunna saker". Där är vi inte än. Just nu är han så himla hjälpsam mot både oss och sina syskon. Alltså inte alltid. Långt därifrån. Men ändå ganska mycket. Han fixar gärna smörgåsar till hela syskonskaran, skär frukt och hjälper Molly dra upp dragkedjan och så vidare.

Han stortrivs i sin förskoleklass och är omtyckt bland de andra barnen. Varje vecka får de en av Majas alfabetssånger i läxa och de övar vi på här hemma. (Nostalgitripp för mamman.) Han ritar och skriver mycket och läser lite då och då. Han älskar att fiska och vill ha många akvarium här hemma med abborrar, laxar och hajar, bl.a

Han har under sommaren fått testa på orientering och det har varit kul. Kanske allra mest kul att få vara i skogen och leta kottar och sånt. Nu har han precis börjat med lite friidrott och verkar nöjd än så länge. Det är kul att vara med och titta. Han som för några år sedan var så blyg i grupper är nu med och tar plats och vågar delta. Jag var orolig för skolan eftersom han gått i ett annat område när han gick i förskolan och inte kände de andra. Men det har verkligen gått hur bra som helst och det är så skönt att se. Han tar gärna kontakt med andra barn och har lätt för att hitta nya vänner.

Han är snäll och omtänksam och har en stark känsla för ordning. Det är inte för inte som moster har kallat honom för "ordningspolisen" under hans uppväxt. Han håller hårt på vissa traditioner och vill gärna göra saker på ett visst sätt så det kan vara lite jobbigt när småsyrrorna inte leker som han har tänkt. Isac behöver förberedas och vill gärna ha lite koll innan vi kastar oss in i något nytt.

Han kan såklart bli arg han också och även om han kanske inte har kommit in i någon sexårstrots än så märks det att han har närmre till känslostormar nu. Tårar är närmre än tidigare när det inte går som han har tänkt sig eller när syrrorna bråkar med honom. Samtidigt har han nära till skratt och hittar gärna på små bus, hyss och grimaser för att få oss andra att skratta.

Underbara, kloka lilla människa. Du är så fin rakt igenom och gör världen till ett bättre ställe. Vi äskar dig till månen och tillbaka.

 
 
Ingen bild

Marie kvarnbrink

10 oktober 2016 04:40

Vilken fin beskrivning på en härlig 6 åring. Grattis till Isak från mig en dag efter hans rätta dag. Ha det gott. Marie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards