mochamanda

Alla inlägg under juni 2010

Av Malin - 30 juni 2010 12:37

Golvvärme, armeering och indubbade armeringsjärn på plats i relaxen. Finns lite kvar att göra i tvättstugan, samt de ställen i hall och garage där det är utsågat för avloppsrören. Men allt detta borde vara klart tills på tisdag då det kommer betong!



Om det gjuts med betong nästa vecka innebär det att vi förhoppningsvis kan börja kakla om drygt två månader och jakten på kakel och klinker är igång. Vi har just nu två helt olika idéer som vi leker med, men det är verkligen inte lätt!!! Finns så mycket att välja på samtidigt som vi, särskilt jag... är väldigt kräsna. Under sommaren jobbar jag som pesonlig assistent och jobbar för det mesta dygn, vilket innebär att jag får många timmar gjorda på ett pass och därmed mycket ledig tid hemma. Den här tiden används i mångt och mycket till att googla och få inspiration, åka runt i kakelbutiker och rita och skissa. Växlar mellan källare, barnrum och trädgård.


I gräsmattan kämpar de gröna gräset för att erövra vår tomt. Andreas har rensat undan diverse ogräs och sten så det börjar se riktigt fint ut! Om än lite tunt och glest kanske...     



Hela eftermiddagen och kvällen igår samt dagens förmiddag ägnades åt att rita upp vår trädgård i ett nytt program som jag hittade på internet. Efter att ha prövat mig fram för att förstå hur man gör i en mindre evighet och efter att programet kraschat minst 20 gånger (viktigt attt spara ofta :)) så blev detta tillslut resultatet. Detta är vår vision som den ser ut idag och jag vet att vi har sagt att det här är nästa sommars projekt, men man vet aldrig...



Vår tanke är alltså att glasa in befintlig veranda och sen bygga till ett trädäck i två nivåer. Till vänster i bilden blir det stenläggning, kanske med en liten allé som på bilden. Vi lägger även sten intill hallonbuskarna och placerar ut sandlåda och pallkragar. I vänstra hörnet längst ner ser ni två fina komposthögar! :)

Två fotbollsmål är såklart givna även om det dröjet ett par år innan vår lilla knodd kan ha glädje av dem. På framsidan som ni inte kan se på den här bilden finns det självklart en studsmatta. :)  

Av Malin - 23 juni 2010 10:16

Efter några dagars pusslande ligger nu 13cm isolering på plats och det blir ett varmt och skönt golv i relax och tvättstuga när allt är klart! I skrivande stund är rörmokaren igång och förbererder för golvvärmen och vi kan än en gång konstatera: Vi håller tidsplanen! Ett preliminärt datum är bokat för gjutningen och det är om knappt två veckor. Det innebär att vi efter att rörmokaren dragit klart golvvärmen har gott om tid att armera och dubba in armeringen i väggarna. Det finns betong som är mer snabbtorkande än andra och vi kommer att välja en med en torktid på knappt två månader. Det innebär att relax och tvättstuga kommer att vara redo för kakel och klinker i början av september och då har vi förhoppningsvis en månad på oss innan vi vill att det ska vara klart, eller åtminstone funktionellt. Under tiden som betongen härdar finns det massor att göra. Grundjobb på väggarna, dra el, byta/renovera fönster, inreda barnrum, fixa med trädgården. Ni behöver inte vara oroliga; vi håller oss sysselsatta och en del av er läsare också för den delen! ;)


Isolering på en bädd av makadam


     

Jag och Andreas pusslar och skär fram passande bitar. 13cm isolering ligger nu på plats och vi räknar med en färdig takhöjd på knappt 215cm, vilket innebär att vi i så fall har lyckats få ca 10cm mer i takhöjd än vad vi hade innan!


Vad gäller hall och sovrummet där nere kommer vi till att börja med gjuta igen runt avloppen och sen såsmånigom när betongen har härdat lägga på en kompakt lösning för golvvärme och sedan troligtvis flytspackla ovanpå. Fördelen med flytspackel är att torktiden är så gott som obefintlig. Däremot är inte flytspackel jättebilligt... Men det är för tillfället den lösning vi har just nu, men vi har ju ändrat oss förr! :)


Efter att ha sått och vattnat, spanat och spejat så ser vi äntligen de första stråna titta upp ur jorden!! Heja gräsmattan!!

Av Malin - 23 juni 2010 09:59

Tack för alla kommentarer. Jätteroligt att läsa! :)


Igår var vi och hälsade på hos barnmorskan för att påbörja kontrollerna om knodden växer som han ska och det gör han. Precis på kurvan! Och hjärtat slog med 140 slag/minut. Tänk att det är någon som ligger och sprattlar och lever sitt alldeles egna lilla liv inne hos mig. Nuförtiden sparkar han så att Andreas både kan se och känna honom. Underbart!


Av Malin - 17 juni 2010 21:40

Än så länge har jag mestadels räknat graviditeten i veckor och igår gick jag in i vecka 25. Häromdagen kom jag att fundera på vilken månad jag var i och insåg då att jag är i sjätte månaden! Hjälp vad tiden går fort.


En graviditet är full av väntan. Först var det en väntan på att ens börja försöka att få till en liten knodd. Vi ville vänta så att jag i alla fall skulle kunna läsa klart andra året. Sen var det väntan på plusset. Och på tredje försöket kom det. Jag minns det som igår när jag rusade in till en nyvaken Andreas med tårar i ögonen blandat med skratt, skutt och glädjetjut och sa att jag var gravid. Ett par veckor senare kom det klassiska illamåendet. Såhär i efterhand tycker jag att det var rätt så lindrigt, men jag vet att jag tyckte rätt så synd om mig själv emellanåt under de veckor det pågick. Hade ingen aptit och det var med hjälp av postafen som jag genomförde de sista bandymatcherna. Med hjälp av dem mådde jag bra under dagen och kunde få i mig tillräckligt med energi för att kunna prestera någorlunda på matcherna även om det kändes att jag inte var i närheten av den form jag haft tidigare under säsongen. Illamåendet försvann efter vecka 12 -13 någon gång, såsom det ofta brukar vara. Vecka 13 var också en vecka som var efterlängtad. Då var de tolv första veckorna, där risken för missfall är som störst avklarade. Sedan var det väntan på ultraljudet och uttrycket spökveckor gjorde rätta för sitt namn. Jag mådde bra, bebisen märktes inte av och jag började fundera på om jag inbillat mig alltihopa. Jag var rädd för att komma till ultraljudet och så skulle barnmorskan inte hitta någon bebis. Jag var även orolig inför ultraljudet att allting inte skulle vara bra med knodden. Tidigare har jag alltid sett ultraljudet som något positivt. Ett tillfälle att få se sin efterlängtade ligga och sprattla. Men en händelse i vår närhet ändrade min syn och jag insåg att det faktiskt kan vara så att allt inte står rätt till även om det är ovanligt att det är så.


Jag väntade och väntade på att få känna rörelser från vår lilla knodd och kvällen innan ultraljudet kände jag något jag aldrig känt innan och jag förstod att det var knodden som sa hej. Så var det då äntligen dags för ultraljudet och det var inte utan tårar från både mig och Andreas som vi såg vår krabat ligga och sprattla. Vilket ögonblick. Vilken känsla.


Sen dess har tiden tickat på väldigt snabbt och jag har börjat inse att nästa hållplats att längta efter är förlossningen och få se vår knodd på riktigt! Det är en trygghet att veta att om barnet skulle bestämma sig för att komma ut nu så är chansen stor att det skulle klara sig. Men jag hoppas innerligt att knodden håller sig inne fram till oktober.


Magen växer och jag har blivit bre över ändan säger mormor och det är väl bara att hålla med. Foglossning kände jag av jättetidigt, redan när jag fortfarande spelade bandy. Förstod inte att det var foglossning just då, men nu är det ingen tvekan om att det var det jag började märka av. Den är fortfarande relativt lindrig, men kroppen säger ifrån när jag har tagit i för mycket, då är det inte jättelätt att ta sig upp från soffan. Vatten i benen har jag också börjat märka av när jag har stått mycket. Den här sommaren kan bli varm har jag insett! Och precis i dagarna har den omtalade halsbrännan kommit. Fy sjuttsingen för halsbränna säger jag!  Men att vara gravid är underbart. Att känna knodden ligga och sprattla här inne är en fantastik känsla och det är värt alla åkommor en graviditet för med sig.


Om tre-fyra månader har vi honom i vår famn. Honom. Vår lille kille. På ultraljudet kunde barnmorskan säga att det med stor sannolikhet var en liten kille därinne, vilket också var vår känsla och även min systerdotters. ”Jag sa ju det” sa hon när vi berättade att hon hade haft rätt. En liten grabb är det som ligger härinne och sprattlar och vi väntar ivrigt på att få se hur han ser ut! Vi väntar på vår älskade knodd som är lite av mig och lite av Andreas. Vi väntar på vår tredje familjemedlem.  


I väntans tider. Inget uttryck kan förklara en graviditet så bra.

Av Malin - 15 juni 2010 21:08

Var nog ganska trött när jag skrev mitt senaste inlägg. Var inte bara ett ord som vart lite konstigt! :) Se om jag lyckas bättre i kväll.


Nej, gräsmattan vart aldrig såld. Det var ingen som var intresserad... Däremot blev den i går eftermiddag sådd och jag väntar med iver på de första grässtråna! Har tillbringat senaste timmen med att springa runt och vattna och flytta vattenspridare. Sånna här dagar är det bra att vi även har älvvattnet att tillgå. Ibland kan det dock vara dåligt tryck i den ledningen, men idag var det bra så jag kunde köra en vattenspridare med gratis älvvatten och en vattenspridare med vanligt vatten. Det tar dock ett tag att blöta ner hela trädgården.


Under helgen har vi haft Andreas föräldrar på besök och de har fått slita hårt, men tack vare dem så ligger vi bra med i tidsplanen. Ännu mera lera är utgrävd ur källaren och makadam (småsten) är inskottat och fint packat runt avlopprören. Till helgen ska vi få dit isolering och dra de rör för elen som ska gå i govlet. Nästa vecka kommer rörmokaren och då är det dags att lägga golvvärme och därefter om allt går enligt planerna gjuta betong. Håller tummarna stenhårt för att allt ska flyta på och att golvet är igengjutet om två-tre veckor.


Utvändligt har det som ni förstått också jobbats hårt. Fyra ton sand har blandats upp i lite för leriga partier med hjälp av en jordfräs. Ogräs är rensat, lutningen är fixad, det har krattats, plockats sten, gödslats och slutligen såtts. Nu är det upp till oss att sköta vattningen och hoppas på att fröna får fäste och ger oss en fin gräsmatta! :)


Makadam runt avloppsrören. I skrivande stund är dock ännu mera lera utgrävd och makadam täcker hela golvet.


Andreas går med spridaren med gräsfrön och pappa Håkan är redo att fylla på.

Av Malin - 9 juni 2010 23:23

Då ska vi se om jag kan lyckas sammanfatta den gångna veckan.


Tanken från början var alltså att bila bort all betong i relax, tvättsuga, hall och sovrum. Plattans tjocklek hade upskattats till knappt 20cm. Men när bilningen påbörjades fann de ganska snabbt att så inte var fallet. Slipsatsen var knappa decimetern och sedan drygt två decimeter betong, armerad i två lager. Både jag och Andreas kastade plugg/rektive jobb åt sidan för att undersöka vilka alternativ vi hade.


Att fortsätta enligt grundplanen kunde bli en dyr historia, men samtidigt ville vi gärna isolera och lägga golvvärme i samtliga rum. Efter att ha rådgjort med kunnigt folk kom vi fram till att vi kunde lägga isolering på befintlig platta utan att behöva vara särskilt oroliga för fukt. Så den nya idén var att i hall och sovrum nöja oss med att endast ta bort slipsatsen och i relax och tvättstuga bila bort slipsats och hälften av betongen och sen såga upp för avlopp. Sagt och gjort. Dock visade det sig i tvättstuga och relax att när vi väl hade sågat upp för avloppen var det inte så mycket kvar av plattan och det skulle innebära ett ganska rejält merjobb för oss att få återstoden tillräckligt slät för att kunna lägga på isoelering och då plattan var så uppdelad mellan avloppsledningarna så hade den ändå ingen direkt stabilitet. Så i samråd med bilningsfirman beslöt vi oss för att ta bort resten av plattan i relax och tvättstuga.


Så nu är läget följande. I relax och tvättstuga är allting borta. Vi har grävt ur lite lera och ska istället skotta in singel. Därefter blir det isolering sedan golvvärme och betong. Egentligen enligt grundplanen. Här tror vi att vi kommer kunna få 5-10cm mer i takhöjd. I sovrum och hall, där vi enbart tagit bort slipsatsen är tanken att vi ska lägga en mer kompakt lösning. Här kommer vi troligtvis att förlora lite takhöjd och tyvärr inte kunna isolera så mycket som vi hade tänkt från början, men det kommer att bli helt okej ändå.


Passar på att bjuda på lite bilder.


Gamla, hyfsat igensatta rör...


Lite slitet kanske?


           

Mätkontroll


Nytt avlopp på väg in i tvättstugan. I hallen där golvet är kvar är då alltså enbart slipsatsen borta och det är uppsågat för avlopen. I tvättstugan är rubbet borta! :)


Nya avloppsrör


I morgon kommer Andreas föräldrar hit för att stanna över helgen. Då är siktet inställt på utomhusarbete. Målet är att få gräsmattan såld vilket inte skulle vara helt fel! :)  

Av Malin - 7 juni 2010 22:19

Det var lite fram och tillbaka förra veckan och alternativ 3 stämmer endast delvis med vad vi till slut har kommit fram till. Hur som helst har vi hunnit med att vara avloppslösa i ett par dagar sen förra inlägget och fått leva aningen primitivt. Men nu är nya avlopp på plats och vi ligger bra till i tidsschemat, men mer om detta i morgon eller på onsdag. Terminens sista tenta väntar i morgon så jag tänkte försöka komma i säng i någorlunda tid. :) 

Nattinatti

Av Malin - 1 juni 2010 22:25

Efter att under dagen ha varit i kontakt med fler personer inom branschen känner vi oss nu såpass säkra på att det inte ska vara någon fara med att isolera ovanpå plattan, lägga ner golvvärme och sedan flytspackla. Med andra ord är det alternativ 3 som står högst upp på listan. På så vis sparar vi tid, pengar och arbete jämfört med om vi skulle bila upp allt.


Kvällen har ägnats åt avloppen och vart de ska vara någonstans. I morgon bitti kommer nämligen rörmokaren och ritar upp vart rören ska gå så att de som ska såga upp i plattan vet var de ska såga. En fördel kanske!? :) 


Fortsättning följer...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards