mochamanda

Alla inlägg under september 2012

Av Malin - 30 september 2012 20:50

För ganska precis två år sedan var jag en vecka från beräknad födsel med knodden som visade sig vara Isac. Jag minns att jag i början av den graviditeten fick nöjet att hålla i en bebis som var runt en vecka gammal. "Oj, nu måste du längta!" konstaterade en av de andra besökarna.  Då fick jag lite panik. För känslan när jag höll i denna underbara lilla varelse var inte direkt längtan. Inte just då. Mer en massa frågor, känslor, tankar. Ska jag ha en sån här? Hur gör jag? Vill jag? Kan jag? Nej, inte så att jag ångrade graviditeten. Inte det minsta. Men helt enkelt lite panik för alla tankar som vällde fram. Lite panik för att jag inte genast kände en stark längtan. Såhär i efterhand tycker jag inte att det var särskilt konstigt. Att få barn är stort. Det är en förändring. Det är klart att man får ha blandade känslor inför den omställningen som det innebär.


Igår fick jag träffa en två veckor gammal bebis. Och den här gången kändes det annorlunda. Trots att jag bara är några veckor från beräknad födsel av krabaten känns det förvisso fortfarande ogreppbart att vi snart har en sådan liten varelse här med oss. Men nu jag känner en enorm längtan. Nu vet jag vad som väntar. Att den här bebisen som kommer att komma ut faktiskt är en egen liten individ. En helt egen person.


Vid förra förlossningen var jag så fokuserad på att klara av förlossningen. När knodden väl var ute tog det därför ett bra tag innan jag faktiskt förstod att det var Isac. En alldeles egen person. Halva mig och halva Andreas. Jag var så nöjd att jag hade klarat av förlossningen att det tog ett tag innan jag på riktigt tog till mig Isac.


Den här gången närmar jag mig förlossningen med en helt annan känsla. En stark känsla av längtan. Att få följa Isacs två år har varit magiskt och att snart få äran att följa ytterligare en individs utveckling känns underbart. Jag längtar. Andreas längtar.


Den här gången har jag inte som mål att klara av förlossningen. Den här gången har jag som mål att få träffa krabaten som huserar i min mage. När jag ligger där med värkar är det längtan efter krabaten som kommer att ge mig styrka. Mötet. Att få upp krabaten på bröstet och se vem det är. Lillasyster eller lillebror. Längtan. En jättestark längtan.


Vår lilla krabat. Som vi läntgtar efter dig!

Av Malin - 29 september 2012 21:17

Klockan har precis slagit nio och jag ligger i sängen redo för att sova. En lördagkväll. Här lever vi livet till fullo! Men idag har jag varit såå trött. En morgonpigg son och en höggravid mamma gör kvällarna allt kortare. Egentligen stod handling och matlagning på schemat idag. Två aktiviteter som jag vanligtvis tycker är rätt roliga. Men idag kändes det som två oövervinnerliga ting. Så ett samtal senare var middag hos mormor och morfar inbokat. Lättnad. Handla kan vi göra imorgon. Har sagt det förr, men det är guld värt att ha nära och kära runt husknuten. Och det tycker Isac också som är tokig i alla sina släktingar. Tack för att ni finns!

Avslutar inlägget med en bild från gårdagen då energininån var lite högre och inspiration från Hela Sverige bakar resulterade inte bara i en drömtårta som bakades i programmet utan också ett gäng bullar. Namnam.

Av Malin - 27 september 2012 21:07

Tyvärr blev kvällens middagsplaner som vi hade inställda. Vi som skulle snosa nyfödd bebis. Men jag har det rätt bra ändå. Kockarnas kamp efterföljt av Hela Sverige bakar är ju alldeles i min smak! Därför håller jag mig kort här och riktar all min uppmärksamhet mot TV:n så blir det kanske ett roligare inlägg imorgon!

Av Malin - 26 september 2012 21:38


Hittade receptet i en tidning för något år sedan och har haft den i tankarna sedan dess. Ett modifierat chokladbollsrecept med florsocker och grädde i bland annat. Hallon fylls den också med. Men ja, den blir ungefär lika kompakt och mäktig som ni troligtvis föreställer er. God? Absolut. Men jag fördrar nog chokladbollar som just små, runda chokladbollar. Men det var gott med hallon i!


Ska inta sängen nu. Idag har fogarna och jag inte riktigt varit överens. Förstår inte  vad jag har gjort annorlunda just i dag, men minsta möjliga rörelser har fått vara mottot ikväll. Ett varmt och härligt bad (som dock mest orsakade sammandragningar) har jag därför unnat mig. Och på fredag blir det Hypnotisören på bio med mamma och syster yster. Gäller att passa på innan Krabaten tittar ut.


Gäääääsp. Nattinatti till er.

Av Malin - 23 september 2012 21:22

Idag är det precis en månad kvar till beräknat förlossningsdatum. En månad låter rätt länge ändå. Men om jag däremot tänker fyra veckor och två dagar så känns det betydligt närmre. Märkligt. Hur som helst så nämar det sig onekligen och jag förstår inte hur Krabaten ska kunna fortsätta växa och få plats i magen så länge till. Den känns liksom full. Det är så långt ner till marken och det är en stor krabat i vägen när jag ska böja mig ner. Ja, smidigheten avtar och jag har verkligen börjat vagga mig framåt när jag transporterar mig.


Vecka 35+4. En månad kvar.


Man skulle kunna tro att jag med vetskap om vad en sån här tjock mage ledde till förra gången, borde förstå att det även denna gången kommer att komma ut en alldeles fantastisk liten människa. Men precis som förra gången så är det så svårt att ta in. Men jag vet att när Isac väl var ute så var det så naturligt. Det var liksom meningen. Och jag skulle bli förvånad om det inte känns på samma sätt den här gången. Krabaten, vi längtar efter dig! <3

Av Malin - 20 september 2012 21:03

Idag tog vi morgon tidigt. Klockan sex knallade Isac in hos oss. Pigg som en lärka till skillnad mot sin mamma och pappa. Och nog har jag varit lite extra trött idag vilket jag märker på mitt tålamod. Och ett stökigt hus har sänkt humöret ytterligare. Men allt vände när jag och Isac tog en tur till lekparken och träffade inte mindre än tre barn från Isacs avdelning. Att se dessa ungar springa runt och busa och skratta med varandra i det soliga vädret gör så gott för själen. Man kan inte annat än att stå där och le.


När vi kom hem från lekparken skippade vi matlagningen och tog färdiga matlådor. Tiden gick istället till välbehövlig städning. Leksaker överallt, kläder lite här och var, dammråttor och grus som samsas på golvet. Men framför allt just alla leksaker som hade hamnat precis överallt.


Och nu när huset är städat, sängen är renbäddad, Isac sover, jag är nyduschad, Kockarnas kamp efterföljt av Hela Sverige bakar är på TV:n och en chokladmousse är på kylning i kylskåpet, ja då känns det rätt bra faktiskt. Riktigt bra.


Så nu ska jag bara njuta innan jag stupar i säng.



Av Malin - 19 september 2012 13:05

Då var det fyra veckor och sex dagar kvar. Tick tack tick tack tick tack. Det går undan. Krabaten fyller hela min mage och rör sig som bara den. Huvudet är fortfarande neråt och hjärtat slår med 150 slag/minut. Nuvarande vikt på mamman? 81,5 kg. Viktuppgång hittills: 14,5 kg. Även om kilona ramlar på är det fortfarande en bit kvar till 94. Nej, jag har inga problem med att jag går upp. Men visst vore det skönt om det blev lite mindre än förra gången. Det tog mig ett drygt år innan jag var tillbaka till ursprungsvikt. Samtidigt tycker jag om att dokumentera här så att jag kan jämföra om det någon gång blir en nummer tre. Jag har inte skrivit så jättemycket om graviditeten med Isac så jag kan inte jämföra så mycket just nu. Därav får ni läsa om mina siffror oavsett om ni vill det eller inte! ;)


Nu ska jag ta ett ryck i köket och hänga lite tvätt innan det är dags att hämta hem Isac.

En liten Isac som tittar på Basse, Skutt, Vaj, Kamo, Katt och Mos. Ja, för er som inte hänger med så är det alltså Bamse, Lille skutt, Skalman, Katten Jansson och Husmusen. Favoriterna just nu. Ett annat ord han använder mycket är "To-to-ti" - motorcykel. Underbart att följa hans språkutveckling! <3

Av Malin - 18 september 2012 20:45

Ja, dagens väder var helt enkelt tvärtemot det förutspådda och med facit i hand hade det varit bättre att besöka Mariebergsskogen på eftermiddagen. Men lite regn har väl aldrig skadat? Fast det verkar inte min relativt nyinköpta jacka hålla med om... Köpte en mamma-jacka på hm för kanske en dryg månad sen att ha nu när hösten kommer. Visst, det är inte en regnjacka, men färgen ska väl inte rinna av för det?? Får prova att tvätta den och se om det hjälper. Förhoppningsvis har inte färgen runnit bort utan det är något annat märkligt som drabbat den? Surt i alla fall, då jag var nöjd med jackan och det är den enda som jag kan stänga om magen.


Svårt att fånga på bild men ni kan se att den är grå-vit på sidorna.


Detta var ju egentligen inte vad inlägget skulle handla om. Plask igen var det ju. Hade dukat fram glas till oss alla tre i uterummet och ställt ut en stor tillbringare med isvatten. Isac går ut och sätter sig i sin stol och väntar på maten. Nästa gång jag tittar ut har han den stora tillbringaren fylld med vatten i handen och fyller på sitt glas utan att spilla det minsta. Sen får han syn på mig och ler stolt och fortsätter att hälla medan han tittar på mig. Och fortsätter hälla. Och fortsätter. Blicken fäst på mig. Stolt som en tupp. Kan väl säga som så att glaset var mer än fullt innan jag var på plats och kunde ställa ner tillbringaren. Vad annat kan man göra än att skratta? Så söt. Och det var ju helt enkelt vårt eget fel som ställt en tillbringare full med vatten och ett tomt glas inom räckhåll. "Blött" upprepade han flera gånger under middagen. Jo, duken var rätt blöt.


Nattinatti mina vänner

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards