mochamanda

Alla inlägg under december 2008

Av Malin - 26 december 2008 21:30

Lite mer än två veckor har gått sen förra inlägget, men tro inte att renoveringen har stått stilla för det! På de här två veckorna har vi lagt allt krut på hallen. Vi har bilat ner det översta lagret med betong och tagit oss ner till sanden. Där har rörmokaren dragit golvvärme som har fästs i ett armeringsnät som sedan har lyfts upp till en lagom nivå med hjälp av distanser. Detta har sedan gjutits med inte mindre än 2,4 ton betong, (96 säckar á 25 kg) Detta kallar jag styrketräning!


Återigen är det skönt att känna att saker går åt rätt håll, för det mesta i alla fall. Som jag skrev i förra inlägget så har vi byggt upp en ny vägg mellan hall och vardagsrum. Dock blir vi tvungna att riva väggen närmast det hörn där vår braskamin ska stå. Träreglar och gipsskiva räknas inte som obrännbart och ska nu bytas ut mot stålreglar och mineritskiva. Och jo, min sambo Är brandingenjör... ;)


För övrigt kan vi meddela att rörmokaren fått fart på vårt värmesystem och så sent som i natt hade vi värmerekord i sovrummet med våra 20,2 grader. På gränsen till för varmt måste vi nog säga efter att vi de två senaste månaderna acklimatiserat oss till tappra 15 grader +/- 1.


Nu väntar en veckas fjällsemester- gissa om vi längtar. Destinationen är Härejdalen, närmare bestämt Fjällbyn. Där ska vi ladda batterierna med skidåkning i alla dess riktningar, god mat, spel och tid för att bara ta det lugnt och njuta. Ska bli helt underbart.


Jag ska ta modet till mig och avge ett nyårslöfte här och nu: -Vårt kök ska stå färdigt under år 2009! :)


Gott nytt år till er alla!


P.S Soto och andra undrande, jag har nu lagt länken till Youtube under fliken länkar till höger (dock inga nya videoklipp ännu). Enjoy.

Av Malin - 11 december 2008 17:03

Som ni säkert förstår har det blivit ett antal vänder till tippen de senaste månaderna och vi börjar känna oss ganska hemmastadda där nu, inte minst när de som jobbar där känner igen oss när vi kommer och frågar hur många vänder det blir den här gången.


Men någonstans går gränsen för när man har varit för många gånger på tippen och jag funderar på om den inte går när andra ”gäster” frågar OSS vart de ska slänga sina saker. Eller går kanske gränsen när vi dessutom kan svara på deras frågor och utan att blinka berätta vilken container som står vart och vad som ska slängas där…

Utan att riktigt veta om jag ska vara stolt över det eller inte kan jag meddela att jag har en knapp ledning över Andreas i antalet tillfrågningar.


Annars går det framåt i huset, visserligen SAKTA men någorlunda säkert i alla fall. För er som har tittat på videoklippen så berättar jag i slutet av en filmsnutt om att Andreas hade lite tur när han skulle borra sig ner till garaget. Nu finns det en bild lite längre ner som visar de minst sagt knappa marginalerna till vattenledningarna.


Äntligen har vi kommit till den punkten då vi inte enbart river, vi har nu börjat bygga lite! Väggen mellan hall och vardagsrum är på väg upp. El håller på att dras och även rörmokaren har börjat med sitt uppdrag. I taket har det börjat komma upp bräder varpå gipsskivor så småningom ska fästas. Så, jodå, vi är på väg framåt.


Till helgen funderar vi dock på att återuppta vårt rivande av det stackars huset. Den här gången är dags att gå loss på hallgolvet. Parkett och marmorstenar ska bort sedan blir det till att bila oss ner till lagom djup. Målet är golvvärme och klinkers någon gång i framtiden (numera  är vårt tidsperspektiv aningen luddigt. Vår tidsplan är så hemlig att inte ens vi vet hur den ser ut).

Fler vändor till tippen är alltså att vänta och vi får se om jag kan försvara min ledning!


Trevlig helg på er!!

Kram från ett underbart snöigt Karlstad

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards