mochamanda

Direktlänk till inlägg 30 september 2012

Längtan

Av Malin - 30 september 2012 20:50

För ganska precis två år sedan var jag en vecka från beräknad födsel med knodden som visade sig vara Isac. Jag minns att jag i början av den graviditeten fick nöjet att hålla i en bebis som var runt en vecka gammal. "Oj, nu måste du längta!" konstaterade en av de andra besökarna.  Då fick jag lite panik. För känslan när jag höll i denna underbara lilla varelse var inte direkt längtan. Inte just då. Mer en massa frågor, känslor, tankar. Ska jag ha en sån här? Hur gör jag? Vill jag? Kan jag? Nej, inte så att jag ångrade graviditeten. Inte det minsta. Men helt enkelt lite panik för alla tankar som vällde fram. Lite panik för att jag inte genast kände en stark längtan. Såhär i efterhand tycker jag inte att det var särskilt konstigt. Att få barn är stort. Det är en förändring. Det är klart att man får ha blandade känslor inför den omställningen som det innebär.


Igår fick jag träffa en två veckor gammal bebis. Och den här gången kändes det annorlunda. Trots att jag bara är några veckor från beräknad födsel av krabaten känns det förvisso fortfarande ogreppbart att vi snart har en sådan liten varelse här med oss. Men nu jag känner en enorm längtan. Nu vet jag vad som väntar. Att den här bebisen som kommer att komma ut faktiskt är en egen liten individ. En helt egen person.


Vid förra förlossningen var jag så fokuserad på att klara av förlossningen. När knodden väl var ute tog det därför ett bra tag innan jag faktiskt förstod att det var Isac. En alldeles egen person. Halva mig och halva Andreas. Jag var så nöjd att jag hade klarat av förlossningen att det tog ett tag innan jag på riktigt tog till mig Isac.


Den här gången närmar jag mig förlossningen med en helt annan känsla. En stark känsla av längtan. Att få följa Isacs två år har varit magiskt och att snart få äran att följa ytterligare en individs utveckling känns underbart. Jag längtar. Andreas längtar.


Den här gången har jag inte som mål att klara av förlossningen. Den här gången har jag som mål att få träffa krabaten som huserar i min mage. När jag ligger där med värkar är det längtan efter krabaten som kommer att ge mig styrka. Mötet. Att få upp krabaten på bröstet och se vem det är. Lillasyster eller lillebror. Längtan. En jättestark längtan.


Vår lilla krabat. Som vi läntgtar efter dig!

 
 
AnnaMalin

AnnaMalin

30 september 2012 22:17

Vad fint skrivet Malin och jag känner igen mig i mycket av det du skriver (fast jag inte är gravid med nummer två än, men du kanske förstår) :-)

Kram till dig!

http://annamalinsrum.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards