mochamanda

Direktlänk till inlägg 22 maj 2014

Jag och Magen som tydligen alla får ha en åsikt om

Av Malin - 22 maj 2014 22:09

Nu var det länge sedan senast. Igen. Men jag har liksom fullt upp med livet. Fortfarande är det mycket runt boendet som vi funderar över och jag sitter ofta med kollegieblocket i knät om kvällarna och ritar. Det mest aktuella just nu är egentligen en dröm jag har haft sedan många år tillbaka - en till våning på vårt hus. Knappast det lilla projektet. Och heller inget man beslutar över en dag. Därför tar det mycket tankeverksamhet. Det är en hel del som ska vägas in.


Och annars då? Jo, jag är nu en bra bit in i vecka 33. Det är full fart i magen, ofta. Kompis verkar vara en livlig liten bebis. Det är som sagt mycket praktiskt i huvudet just nu, vilket gör att Kompis får lite för lite uppmärksamhet. Men för en vecka sedan smet jag och Andreas iväg till Stockholm och såg Robbie Williams live- underbart! Vi stannade två nätter och hann för första(!) gången med att på riktigt diskutera namn. inte för att vi kom någonstans direkt, men ändå. Ska nog börja plocka fram lite bebiskläder också för att på något vis börja förstå vad som väntar.


 

Ja, det här är alltså jag i V 32 +5. Jag och Magen som tydligen alla får ha en åsikt om, oavsett om jag ber om den eller inte. Sedan en dryg månad tillbaka har jag fått höra kommentarer som att jag ser kläckfärdigut, redo, ser ut att kunna föda om bara några dagar och så vidare. När jag sedan berättar att det är först i juli som jag är beräknad blir följdkommentaren allt som oftast - det kanske är två!? Okej, tack, jag hajar. Jag är stor. Jag ser alldeles höggravid ut och har så gjort sedan vecka 27 ungefär. Gör väl bäst i att tillägga att jag faktiskt ser mindre ut på bilden än vad jag egentligen är. Runt 13 kg upp än så länge. Vilket faktiskt bara är knappt hälften av vad jag gick upp totalt med Isac. Men jag har sju veckor kvar, så vi får väl se vart jag landar den här gången.


Misstolka mig inte, jag älskar min mage och framför allt Kompis som ligger där i. Men det är lite tröttsamt att alla tar sig friheten att kommentera hur jag ser ut. Bara för att jag är gravid. Jag har börjat bäva inför frågan "När är det dags?" när jag träffar folk. Den är liksom obligatorisk på något vis och en öppning till att kommentera huruvida jag ser ut att vara mer eller mindre gravid än så. Idag fick jag till och med råd om vilka kläder som var fina på mig nu när jag var gravid- klänningar som faller fint över magen, absolut inget som sitter tight över magen. Så klänningar skulle jag köpa, i många färger. Okej, tack för tipset! Eller inte.


Nu ska jag ta en iskall dusch innan jag hoppar i säng och laddar för sista arbetsdagen den här veckan. Sedan är det bara fyra veckor kvar att jobba innan en låååååång ledighet väntar.


Nattinatti

 
 
Markus

Markus

22 maj 2014 23:54

En alternativ tolkning till varför folk frågar när det är dags är att man är nyfiken på när det är dags. Är man dålig på att hålla kalender och har kort planeringshorisont måste man kanske till och med fråga samma fråga många gånger :)

http://julmas.se

Malin

23 maj 2014 08:15

Ja, det är jag helt med på. Jag uttryckte mig lite tokigt kanske. Det är inte frågan i sig som jag är emot utan kommentaren som alltid följer efter att jag har svarat. Kommentaren om huruvida jag ser ut att vara större eller mindre än vad jag "borde".

 
Ingen bild

Tamara

23 maj 2014 07:53

Malin, jag känner med dig! Jag får höra det motsatta heela tiden av alla, varje dag och jag är i v 31 snart. I början tänkte jag att strunt i alla, men det blir tröttsamt när man hör det varje dag! Speciellt jobbigt är när man har en kollega som oxå är gravid och inte alls lika långt gången men hennes mage säger dom växer så det knakar, och så jämför de våra.magar
Alla vet väl hur olika.magar kan se ut? Varför bryt man sig egentligen när.man vet att allt bebisen mår bra och växer enligt kurvan. Ja kanske för att det är tröttsamt som du säger att det är magen hit och magen dit, åsikter om ens kropp helt enkelt!!! Tänk om folk skulle säga så och man inte var gravid om ens mage. Oj nu balla jag ur, sorry!
Hoppas allt är bra med er alla! Kram :)

Malin

23 maj 2014 08:24

Ja, du ser - är man inte för stor så är man för liten. Det är fascinerande att alla ska ha en åsikt om magen. Jag tar väl inte illa vid mig, jag har varit stor med alla tre, men det är som sagt tröttsamt med alla kommentarer.

Kramar till dig och din alldeles perfekta mage!

 
Ingen bild

Madde Björk

23 maj 2014 08:47

Åh vad jag håller med dig Malin!! Är så trött på att man blir till allmän egendom bara för man är gravid.. Oj vad stor du är!! Hur många är det där inne? Hej tjockis! Oj hjälp vad tjock du är nu! Är bara urval av kommentarer som tydligen plötsligt är ok att häva ur sig... Tur det tydligen finns så många experter runt omkring oss hur vi borde se ut eller inte... Många är dessutom personer som aldrig nånsin varit gravida... Hur svårt ska det vara att fatta att vi alla ser olika ut?? Jag tycker du ser pigg och välmående ut och det är väl det viktigaste för både dig och Kompis!! Ja inte vad jag tycker alltså utan att ni mår bra 😉
Kram kram

Malin

23 maj 2014 22:59

Tack och ett stort Grattis till dig! Har börjat ana att det är någon som har flyttat in hos dig. Så underbart!! Ja, det är fascinerande vad mycket åsikter det finns om gravida kroppar. Man blir som du säger lite av en allmän egendom. Det är av någon märklig anledning fritt fram att kommentera huruvida man ser större eller mindre ut än vad man "borde". Märkligt det där. Kramar till dig och Grattis än en gång!

 
Ingen bild

Tamara

23 maj 2014 08:56

Tack det värmer :) tänk om folk sa så istället för fokus på hur stor magen "borde" vara! :) våra magar är otroligt vackra och olikheterna gör dem vackrare!

Malin

23 maj 2014 23:00

Håller helt med! Kram

 
Ingen bild

Syster

23 maj 2014 10:08

Förstår att det är lätt att ta det personligt, men anledningen till att man frågar när det är dags är troligtvis inte för att man har åsikter om storleken. Det är nog snarare så att den som frågar känner sig nödvändig att dra en slutsats och berättiga den ställda frågan. Den ställda frågan "när är det dags" är nästintill obligatorisk i svensk hövlighet. Att helt ignorera att den man hälsar på bär på ett barn känns inte bra det heller? Träffar man någon för första gången blir magen en isbrytare, ett lätt offer.

Malin

23 maj 2014 22:49

Precis som jag skrev till Markus så inser jag att jag uttryckte mig lite klantigt. Det är inte frågan i sig som jag har något emot. Den är som du säger helt klart en isbrytare och jag ställer själv frågan till andra. Men det är just det att frågan så gott som alltid för med sig en kommentar om huruvida jag ser större eller mindre ut än vad jag "borde" efter att jag har talat om när det är dags. Därför har jag tröttnat på frågan- för med den så följer allt som oftast en kommentar i stil med att jag ser ut att vara redo redan nu eller att det kanske är tvillingar.

 
Emma

Emma

23 maj 2014 23:44

Du är ju supervacker!! :)
Kram

http://www.emmathomann.blogg.se

Malin

24 maj 2014 00:03

Tack!

 
Angelica

Angelica

24 maj 2014 23:25

Jag tycker du är jättevacker!! Du strålar :)
Vet vad du menar, fast jag hade "problemet" att folk jag inte kände gick fram och kände på min mage. Störde mig som f*n på det, bara för att man är gravid är det väl inte mer ok!!
Vet att det är lättare sagt än gjort, men skit i vad de säger :) De är inte värda den energin.
Kram på dig!!

http://www.angelicajonangen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards