mochamanda

Alla inlägg den 10 april 2013

Av Malin - 10 april 2013 22:36

Har lagt mig i sängen med Lovis vid min sida i vanlig ordning. Mitt älskade lilla plåster. Det är charmigt på sitt vis, men påfrestande då det är nästintill omöjligt och få något gjort när hon är vaken. Och idag har det inte varit några längre sovstunder. Så fort jag lägger henne ifrån mig åker surläppen fram och strax därefter kommer gråten. Men väl i min fram ler hon och gurglar mot omgivningen.

Men bara en sån sak som att byta blöja på Isac blir lite av ett stressmoment när hon ligger och skriker bredvid. Detta resulterade i att jag blev jättearg på Isac för att han vägrade ligga stilla på rygg. En brottningsmatch utan vinnare. Bara en ledsen mamma och en ledsen Isac. Varför han inte ville ligga stilla? För att han var mitt inne i att flytta sina fjorton djur (ett i taget) mellan två olika rum? Varför inte vänta? För att han redan hade flyttat alla fjorton djur från ett rum till ett annat. Ett i taget.

Med Isac fungerar det bäst att säga till honom att avsluta och sedan vänta. Det kan ta alltifrån tre sekunder till x antal minuter. Åka sista gången i rutschkanan till exempel. Oftast förhalar han det lite och åker "allra sista", "en till" och "sista gången" innan han glatt och frivilligt följer med hem. Likadant med Ipaden. Ibland kan det behövas några påminnelser, men tillslut stänger han av den. Frivilligt.

Om vi då avbryter? Inte låter honom åka tredje sista gången i rutschkanan, stänger av plattan innan han är redo eller som i det här fallet, försöker byta en bajsblöja medan han är mitt uppe i flytten av sina djur. Ja, då är det tårar, ilska, panik och protester. Som idag. Även om fighten idag kanske var både dum och onödig från min sida så kommer det definitivt att komma fler. situationer där han inte kan göra på sitt sätt. Det kommer att bli en utmaning och jag måste lära mig att hantera de situationerna bättre. Helt klart.

Nåja, imorgon är en ny dag och då tar vi nya tag. Ska somna med bilden av Isac som kom springandes och gav mig en jättekram när jag hämtade honom på förskolan idag. Sånna stunder väger med råge upp de jobbiga stunderna.

Nattinatti

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards