mochamanda

Direktlänk till inlägg 12 december 2012

Fem år i ord och bilder

Av Malin - 12 december 2012 11:33

Igår blev jag ett år äldre. Ytterligare ett år har alltså passerat. Det var min femte födelsedag tillsammans med Andreas och när jag tänker tillbaka på de senaste fem åren inser jag hur mycket som har hänt under den tiden.


När vi träffades i november 2007 var jag tjugo år och bodde tillfälligt hos mamma och pappa för att spara in pengar till långresan jag skulle göra under våren. Därför var det ganska naturligt att jag mer eller mindre bodde hos Andreas direkt efter att vi hade träffats och nyckeln till lägenheten fick jag efter bara ett par veckor. Jag höll på att läsa upp ett par betyg på komvux eftersom jag hade långt framskridna planer på att läsa till sjukgymnast i Luleå. Men så blev det inte. Ganska snart stod det klart för mig att jag inte ville flytta från min kärlek och jag började tänka om och sökte in till programet biomedicinsk analytiker i Örebro istället.


Låt gå för att den är suddig. Men det är av de första bilderna på oss tillsammans. December 2007.


Sedan bar det av på långresa till Asien med Johanna och Elin plus/minus lite syskon och annat. Andreas kom ner och reste med oss i en månad. När jag kom tillbaka till Sverige tog det inte mer än en månad förrän jag tillsammans med Andreas stod som husägare. Ett tegelhus från 1954 som behövde en rejäl ansiktslyftning invändigt. Jag tror inte vi visste vad vi gav oss inpå, framförallt inte jag och ganska snart hade vi blåst ut hela huset och bodde i ett litet rum i källaren med micro som enda källa till varm mat.








Några bilder från Camp Asisa 2008. Längtar tillbaka.


Vårt gula tegelhus


Under sommaren hade jag också fått kalla fötter vad gäller utbildningen och ett par veckor innan terminsstart tänkte jag om helt och beslutade mig för att bli energi- och miljöingenjör.


Det kommande året 2008/2009 bytte vi ut fönster och dörrar. Vi renoverade kök och badrum, slipade golv i sovrummen, la golvvärme i hall och badrum. När sommaren (2009) kom fyllde Andreas 30 år. Vi passade på att fira både honom och huset med släkt och vänner i trädgården. Då var själva boplanet någorlunda iordnignsställt. I oktober påbörjades, vad som skulle bli, en mycket lerig dränering av huset. Gissa om jag vad glad för all snö som föll den vintern och dolde vår trädgård. Men det som göms i snö kommer upp i tö och det som göms i lera lutar mera! :)






Några bilder från renoveringen...







Och så dräneringen...



Så till våren/sommaren 2010 sådde vi gräs för att få en fin gräsmatta. Vi väntade vårt första barn och hade full sjå med att renovera tvättstuga och badrum i källaren. Under den sommaren var vi helt utan dusch och badade därför ofta, ofta i älven. Så kom då vår älskade Isac i oktober 2010 och livet började på riktigt. Renoveringen bromsades upp och vi njöt av livet och fixade lite i källaren med golvvärme och nytt golv i hall och sovrum.


Andreas och hans pappa sår gräs.



Isolering av tvättstuga. För före- och efterbilder se här.




Finaste Isac föds.


Sommaren 2011 påbörjades rivningen av uteplatsen för att istället bygga uterum och trädäck vilket blev klart under hösten. Andreas var hemma med Isac som hunnit bli ett år medan jag läste mitt sista år på utbildningen. Två dagar innan min födelsedag överraskar Andreas mig med en skattjakt som slutar med en förlovning.


Uterum och trädäck.  



Skattjakt med förlovning som avslutning.


2012 inleddes med en ny graviditet, Isac skolades in på dagis och jag påbörjade mitt exjobb. När sommaren var här var jag färdig energi- och miljöingenjör. Sommaren flöt förbi och snart var det höst. Isac hann precis fylla två år innan lillasyster Lovis tittade ut. Och nu är livet än mer underbart. Nästan jämt i alla fall.







Och så kom älskade Lovis till familjen.


Och här står jag i dag. På fem år har jag alltså hunnit med att träffa mannen i mitt liv, göra en långresa i Asien, köpa hus och totalrenovera det, utbilda mig till ingenjör, förlova mig och få två underbara barn. Ärligt talat så hoppas jag att kommande fem år blir lite lugnare. Det enda som behöver hända förutom att mina barn ska växa och må bra är gärna att jag hittar ett jobb. Kanske ett bröllop såsmånigom. men det är det inte så bråttom med.

 
 
Angelica

Angelica

13 december 2012 10:08

Hänt lite på de senaste 5 åren! Med risk för att låta gammal, men tiden går fort! Tycker inte det är längesen jag träffade Jimmy. Men åren går!
Man har tänkt "ja, ja" och inte brytt sig så mycket mer när äldre sagt att tiden bara flyger förbi. Men det är ju så! Swisch och en månad har gått, swisch igen och ett halvår har gått. Man börjar nog bli gammal ;0) Det är ju närmare 30 än 20 nu ;0)
Roligt att se alla bilder, hänt mycket!
Kram Angelica

http://Www.angelicajonangen.blogg.se

 
Ingen bild

AnnaMalin

17 december 2012 11:25

Nämen grattis i efterskott Malin, har ju missat!! :-) Vilket härligt inlägg - så kul att få ta del av dina senaste fem år. Du har hunnit med mycket, så häftigt! :-)
KRAM från mig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards