mochamanda

Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av Malin - 20 augusti 2012 13:33

Tack för era sängtips iföregående inlägg. Som synes på bilden nedanför var vi på IKEA och spanade på deras utbud igår.


Isac och Andreas testar en varsin säng.


Badpojken nummer 1. Igår var han så snabb i poolen att jag inte hann få på honom ringarna. Plums sa det. Lite övertro på sin egen simförmåga där tror jag. Jag var steget efter så det var aldrig någon fara. Men fort går det.


Förutom sängjakt och bad tog vi även en tur i svampskogen igår. Varmt var det om någon missade det igår. Men lite svamp och bär fick vi allt med oss hem vilket också fick bli inspiration till kvällens middag. Jag hittade detta recept när jag googlade igår och det var så gott. Kantareller, viltfond, lingon med fläskfile och potatismos. Mums.


Fläskfilégryta med lingon. Bildkälla.


En liten kille börjar för övrigt få fart under fötterna. Här springer han fram i gummistövlar genom skogen.


Och när jag ändå är i farten. Jag lovade ju er receptet på kladdkaka med nöttryffeltäcke.


Kladdkaka med nöttryffeltäcke


Kladdkaka

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform med ströbröd.

Smält 100 g smör i en kastrull eller i mikron.

Blanda 2 ägg och 3 dl socker (inte vispa!).

Blanda ner 1,5 dl vetemjöl, 4 msk (dryga) kakao, 1,5 tsk vaniljsocker och 1 krm salt.

Blanda sist i smöret.

Häll smeten i formen och grädda i 18 minuter.


Nöttryffel

Värm 1,5 dl grädde och 2 msk smör tills det precis börjar koka. Dra av från plattan.

Hacka 200 g mörk choklad och häll ner i en bunke.

Häll över gräddsmöret och rör tills tryffeln blivit homogen.

Häll i valfri mängd och sort nötter (gärna salta). Jag använde salta jord- och cashewnötter. Kanske 1,5 dl. Det blev ganska lagom.

Låt tryffeln svalna och börja stelna i kylskåpet ca en timme.

Bred ut över kladdkakan och ställ in i kylskåpet en timme till. (Fungerar med både kortare och längre tid).


Servera med vispad grädde.

Kladdkaka med nöttryffeltäcke. Mäktigt men såå gott. 

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards