mochamanda

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2012

Krabaten och jag

Av Malin - 13 augusti 2012 20:51

Slår på stort och slänger in ett fjärde inlägg för dagen. Isac har somnat. Rekordtidigt. Det känns som att vi börjar få lite rätsida på dygnsrytmen efter sommarens sena kvällar. Skönt!


I morgon är det tio veckor kvar till krabaten ska titta ut. Det är galet vad fort det går. Siffran tio är också antalet kilon jag hittills har gått upp. Jag är inte alls lika stor som när jag väntade Isac. Hittills. Jag hoppas att jag slipper landa på dryga 25 kilo plus den här gången. Men just nu är jag ständigt hungrig! Så vi får väl se. :)


Jag har egentligen inte skrivit så mycket om graviditeten. Dagarna går så fort och det händer så mycket annat hela tiden. Men jag ska göra en liten resumé av min och krabatens resa så här långt.


De första månaderna var inte helt oväntat jobbiga. Illamående och trött. Jag minns att jag bara några veckor efter den här perioden med Isac tänkte att det inte hade varit så jobbigt ändå. Hade jag stått framför mig själv och sagt det med krabaten i magen under de veckorna hade det blivit en rak höger. Garanterat. Jag vet att jag tänkte "aldrig mer" ett flertal gånger. Och jag var totalt osynlig här på bloggen. Att titta på skärmar gjorde mig illamående. Varken TV eller dator var särskilt lockande och när Isac somnat så somnade jag. Att sätta mig ner och blogga var ärligt talat det sista jag tänkte på den här perioden.


Men veckorna rullade på och jag började äntligen må bättre. Precis när jag började känna energin återvända åkte jag på en två veckor lång dunderförkylning. Det var i slutet av förkylningen som vi åkte upp till fjällen. När vi hade packat in oss och var redo att åka kände jag migränen komma smygandes. Jag har haft migrän tre gånger tror jag, varav två när jag har varit gravid. Hormoner som påverkar antar jag. Hur som helst var det nog en av de drygaste resorna jag har gjort. En hel dag i bil med förkylning, graviditet och migrän. Det blev flera akuta stopp med bilen då kan jag meddela...


Men återigen blev jag frisk och äntligen började få aptit på mat vilket jag saknat i drygt tre månader. Då kommer Isac hem med magsjuka. Tack. Jag blev magsjuk en fredag återhämtade mig någorlunda men fick en ny omgång torsdagen därefter och ytterligare en liten omgång på söndagen. Behöver jag nämna att jag var sliten? Jag var gravid i vecka 16 (om jag minns rätt) och hade gått ner fyra kilo sen graviditeten startade.


Runt vecka 17-18 började jag känna krabatens rörelser och sedan dess har det varit full fart i magen. Andreas kunde tidigt känna rörelserna. Mycket tidigare än förra gången. Jag tycker nog att det är lite mera liv i magen den här gången. Ultraljudet var precis som förra gången alldeles fantastiskt. Det är så häftigt att se det lilla livet i magen. Sedan dess har veckorna rullat på och jag mår bra. Foglossning har jag känt av i princip hela tiden, men precis som förra gången så blir den inte direkt värre utan är hanterbar.


Nu har jag alltså bara tio veckor kvar. Och det kan låta konstigt, men jag längtar efter förlossningen. Jag inbillar mig att jag kommer att kunna njuta av förlossningen på ett annat sätt den här gången. Jag vet vad som väntar. Eller framför allt, vem som väntar. En alldels speciell liten krabat. Förra gången var jag så fokuserad på förlossningen att jag inte riktigt kunde greppa hur stort det var när Isac väl föddes. Jag var nöjd med att ha klarat av förlossningen och det tog ett tag innan jag fattade att Isac verkligen var vår. Det kommer vara skillnaden den här gången. Nu vet jag vad som väntar och att jag ska få möta en alldeles fantastisk liten person.


Fast det känns rätt overkligt ändå. Trots att det just nu sparkas och bökas för fullt i magen. Tänk att vi tre ska bli fyra. Att vår finaste Isac ska bli storebror. Det är svårt att ta in. Men vi längtar. Som vi längtar.


Krabaten och jag i vecka 29.

 
 
Angelica

Angelica

13 augusti 2012 22:53

Då ligger du 3 veckor före, det är 13 veckor kvar (imorgon) tills våran krabat kikar ut :0) Fin mage du har :0)

http://Www.Angelicajonangen.blogg.se

 
AnnaMalin

AnnaMalin

13 augusti 2012 23:11

Som jag sa tidigare idag, vad fin du är Malin! Kul att läsa om din resa i denna graviditet. Härligt att du längtar så efter förlossningen! Jag hoppas kunna ha samma inställning som du om jag blir gravid igen :-) Tror också man är mer "med" andra gången, man vet vad man förväntar sig och verkligen vad för underverk som tittar ut ;-) Kramar!

http://annamalinsrum.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards