mochamanda

Direktlänk till inlägg 14 december 2011

Julklappsleken

Av Malin - 14 december 2011 21:43

Idag har jag tagit ledigt från allt vad plugg heter. En tur på stan i förmiddags. Lunch hemma och sedan Toys´r´us på eftermiddagen. De flesta av julklapparna är klara. Lite är kvar. Bland annat mina två klappar till julklappsleken! Numera är det bara barnen som får klappar.


Och den här julklappsleken då? Den är till för oss gamlingar och är nog höjdpunkten på julafton. Nästintill. Att se mormor slåss med lillbror om ett visst paket och hur alla kastar sig över paketet med hemgjorda köttbullar. Ja, det är en syn vill jag lova. För er som är nyfikna ska jag lite snabbt förklara hur den går till.


 


Julklappsleken


Det är en lek som går hem hos såväl gamla som unga! Fungerar utmärkt för julfester med jobb, lag och kompisar! Och självklart även på självaste julafton!


Vi brukar köpa två paket var á 100 kr styck. Antalet paket och kostnad går ju att variera precis hur man vill.


  • Alla paket läggs i mitten och del 1 kan starta. En tärning går runt i ringen i tur och ordning. Är man många kan man ha flera tärningar i gång. Vi brukar ha som regel att man ska slå en etta eller en sexa för att få ta ett paket. Andra är lite hårdare och säger att det bara är en sexa som gäller. Att slå lika med två tärningar är också en variant.

  • Den här delen är ganska lugn och sansad. När alla paket är utdelade så är del 1 klar. Vissa kanske har fyra paket och någon stackare har kanske inget. Men än är det inte slut. När man går vidare till del 2 så finns det två alternativ.

  • Antingen väljer man att öppna paketen och se vad det är man slåss om eller så fortsätter man med oöppnade paket och får gå på känsla. Jag har kört båda varianterna och det är hugget som stucket vilket som är roligast.

  • När det är dags för del 2 så behövs någon form av timer. Jag tror vi tog 20 minuter i fjol. Kan låta länge, men tiden flyger iväg! Och det är nu leken börjar. Lyckas man slå rätt siffra (T.ex. etta eller sexa) nu så får man ta ett paket från någon annan! Vi brukar dock vara snälla och ha som regel att man inte får ta från någon som bara har ett paket.

Det är hysteriskt roligt och paketen snos fram och tillbaka. Man kan sitta nöjd med fyra paket med bara halvminuten kvar och ändå sluta med ett...


Önskar er mycket nöje! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards