mochamanda

Alla inlägg den 5 februari 2011

Av Malin - 5 februari 2011 19:35

Såg att länken till receptet för frosting inte fungerade så jag skriver ner receptet här.


2,3 dl strösocker
0,8 dl vatten
1/4 tsk pressad citron
2 äggvitor
1 tsk äkta vaniljsocker
+ eventuellt karamellfärg, några droppar

1. Rör ihop socker, vatten och citron i en kastrull och värm på spisen så att det börjar sjuda. Ta sedan av kastrullen från plattan.

2. Vispa ihop äggvitorna och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas = maräng. 3. Häll i lite i taget av den varma sockerlagen i marängen under konstant vispning - detta moment bör ta ca 10 minuter. Häll bara i lite sockerlag åt gången, vänta någon minut mellan varje gång.

4. Vispa tills marängen är kall och har bildat hårda toppar, det tar ca 8-10 minuter. (Vill du använda karamellfärg så tillsätt några droppar samtidigt som du vispar frostingen kall.)

Spritsa på frostingen (använd en stor tyll, helst) och dekorera med ett hallon på toppen.
Låt gärna dessa cupcakes stå i kylen ett par timmar innan servering.


Som sagt, jag värmde upp hallon som jag sedan silade och använde "hallonsaften" istället för vatten. Då fick jag bra färg och en liten smak av hallon.

Av Malin - 5 februari 2011 17:59

Förlust mot Sandviken med 8-5. Rycker upp oss i slutet av matchen och får in några sköna bollar. Nu återstår bara en seriematch och den är borta mot Härnösand. En match jag gärna skulle spela, men det känns lite väl tufft att släpa med Isac på en så lång bussresa.


Fotoramarna ligger kvar på golvet och lär nog förbli där i kväll. Mat hos mamma och pappa väntar efter att Andreas vallat klart sina och pappas skidor. Mattila ski marathon står för dörren och pasta står därför på menyn. Dock ingen tävling för mig denna gång, men däremot för Andreas och pappa. Min morgondag består istället av bak. Ska ge mig ut på okänd mark och baka bröd till smörgåstårtorna. Får se hur det går! :)


Tog med mig mina cupcakes till bandyn och de verkade vara uppskattade.

Själva muffinsen bakade jag enligt en norsk tjejs recept. Följ länken nedan.

http://www.passionforbaking.com/blog/2011/01/31/dark-chocolate-cupcakes-with-fluffy-candy-frosting/#more-16422 


Frostingen däremot valde jag att göra enligt receptet från denna länk:

http://www.matklubben.se/recept/vaniljcupcakes_med_fluffy_frosting_hallon_38482.ht
ml
 

Dock improviserade jag lite och bytte ut vattnet mot "hallonsaft" (värmde upp hallon som jag sedan silade) Fick precis den färgen jag ville ha och även en liten tocuh av hallonsmak som jag önskade.


Om länken inte fungerar så har jag skrivit ner recpetet i inlägget Frosting som finns under kategorin "Mat och bak".


Nej nu ska jag ge lilleman all min uppmärksamhet! Trevlig kväll!


Av Malin - 5 februari 2011 09:41

Ja, många bollar i luften just. Ungefär som vanligt. Jag tog en ny sväng till IKEA igår och inhandlade lite fler ramar och passade på att äta lunch. Sedan bar det av mot babysim i Deje och det var lyckat som vanligt! Både jag och Isac tycker det är jättekul. Pappa likaså de gånger han kan följa med.


Väl hemma radades ramarna upp på golvet och stor del av kvällen spelade jag och Andreas tetris för att få det snyggt. Andreas är mycket noga med symmetrin, medan jag är rädd för att det ska se för "perfekt" ut. Tillslut fick vi till det riktigt bra. Nu återstår endast att få upp hela kalaset på väggen...


  


Bland alla fotoramar och framkallade foton bestämde jag mig också för att provbaka inför dopet. Cupcakes stod på menyn och förutom att jag inte hade någon vidare snits på att spritsa frostingen så är jag ganska nöjd. Kan hända att det dyker upp några sånna här på dopet om en vecka.


  


  


Nu ska vi snart bege oss mot Racketcenter där det är Bo & leva mässa. Därefter väntar hemmamatch mot Sandviken som efterföljs av en lugn kväll hemma med planering inför dopet och eventuellt lite ramuppsättning på väggarna. Men jag gissar att någon kommer vara mer intresserad av att valla skidor i kväll, så jag får se hur många ramar som kommer upp! :)


Trevlig helg på er!

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards