mochamanda

Direktlänk till inlägg 20 januari 2011

Vilse?

Av Malin - 20 januari 2011 13:19

Ja, lite så känner jag mig.  Jag förstår mindre och mindre för varje dag just nu. Att vara mamma är inte lätt alla gånger. Hur som helst så har Isac ökat 130g sen förra besöket, så vi verkar vara på rätt väg. Men idag på bvc var han värre än någonsin när jag försökte amma. Han visade tydliga tecken på hunger, men blev tokarg så fort jag la honom vid bröstet. Distriktsköterskan kom med alla möjliga tips, men det var inget som hjälpte. Tillslut tog jag en lite längre paus och bar runt honom lite och då började han le! Ombytlig herre detta. Han kanske inte var hungrig trots allt funderade sköterskan, trots att hon precis som jag var övertygad om det bara några minuter tidigare. Skönt att det inte bara är jag som har svårt att tyda hans humör. Väl hemma, tjugo minuter senare, åt han utan några större bekymmer. Tänk om det ändå kunde följa med en instruktionsbok när man får bebisar! :)


Sköterskan tycker att jag ska fortsätta som jag gör och försöka att endast ge ersättning 1-2 gånger/dag. Om ett par veckor kan vi även börja med gröt och försöka ersätta ersättnignen med gröt för att inte konkurera ut bröstmjölken. Och igår skrev jag glutenfri, men det behövde den tydligen inte vara. Så Anna, om du läser detta så hade jag visst fel! Har nog läst lite för mycket på internet. Igen. :) Gluten ska introduceras i samband med annan mat, men försiktigt. Det här hittade jag på livsmedelsverkets hemsida:

"När du börjar ge smakportioner bör du också ge ditt barn mat med gluten så att barnet får vänja sig vid små mängder gluten medan det får den mesta av näringen genom bröstmjölken. Det är viktigt att gluten introduceras långsamt under pågående amning."

 

Samtidigt som sköterskan menade att det "inte är fel på mina bröst" utan att det verkar som att Isac inte längre förknippar dem med mat och att bli mätt så diskuterade vi ändå min livsstil. Hon föreslog att jag skulle minska min träningsmängd till två pass/vecka. De senaste veckorna har jag tränat bandy två träningar plus en match i veckan, gått på ett mamma-barn-gympa-pass och gått några längre promenader varje vecka. Tycker inte att det är så mycket och det känns tråkigt att dra ner på träningen när jag äntligen kommit igång... Men Isac är viktigast, så jag får väl kanske lugna mig lite... Men jag är tveksam till att det är där skon klämmer. Det som träningen ändå kanske påverkar är väl min vätskenivå. Jag har inte druckit tillräckligt. Jag bör dricka extra mycket när jag ammar och ännu mer om jag tränar och det har jag slarvat med.


Nej, just nu vet jag varken ut eller in. En dag i sänder får det bli och så får vi pröva oss fram för att se vad som fungerar. Amma i ett mörkt rum, amma innan han visar hungertecken, amma när jag står upp, amma när jag går. Ja, det finns många metoder att testa! :) Hur som helst är han fortfarande världens goaste bebis när han är nöjd. Skratt kan inte vara långt borta nu!


Ber om ursäkt för mina enkelspåriga inlägg just nu, men det är kring detta ämnet som mina tankar ständigt kretsar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards