mochamanda

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2010

Livet som småbarnsförälder

Av Malin - 14 oktober 2010 17:00

Jag hade blivit varnad, flera gånger om, men jag var ändå inte beredd. Runt dygn tre och fyra när mjölken rinner till på allvar brakar alla hormoner lös. Den dagen kom igår. Jag var så trött hela dagen och på kvällen spelade det nog ingen roll vad Andreas sa så kom det tårar. Oavsett om det handlade om Isac eller något helt annat. Det var också igår kväll som Andreas åkte iväg och tränade en sväng som jag för första gången var själv med Isac en längre tid.


Precis innan Andreas for iväg fick Isac sitt första bad. Nog var det lite läskigt, men betydligt bättre blev det när han fick värma sig framför brasan i mammas knä istället. Därefter passade jag på att låta honom få vara utan blöja ett tag och få lite hud mot hud. Mysigt, tyckte han! När jag sedan efter ett tag tyckte att det var dags att sätta på blöja så gick vi till hans sovrum där skötbordet är. Precis när jag började lägga ner honom så började han kissa insvept i filten, han började samtidigt gråta vilket fick mina bröst att vakna till liv. Inte visste jag att dem hade öron. För så fort han började skrika började det fullständigt forsa mjölk ur båda och där stod jag utan nåt på överkroppen. Borde ha varit en mycket rolig syn där jag försökte hitta något att torka upp den pöl som ansamlades i filten och samtidigt fick stå lutad över skötbordet för att all mjölk skulle landa på skötbordet och inte på mattan och samtidigt försöka lugna Isac.


När Andreas väl kom hem efter två timmar var jag jättehungrig och jättetrött. Isac hade ätit konstant och somnade första gången först minutrarna innan Andreas kom hem. Efter att ha ätit massa risgrynsgröt och blivit lovad att Andreas skulle ta hand om nattens blöjbyten gick jag och la mig och somnade snabbt. Och nog skulle Andreas få sin beskärda del. När han på natten gick upp, efter att Isac hade ätit, kunde han lugnt konstatera att det endast var en kissblöja. Men precis när han lyfter upp Isacs ben för att lägga under en ny blöja hörs en rejäl prutt och ut flyger det som en gång varit bröstmjölk ca tre decimetrar och klarar precis bordskanten. I samma sekund börjar Isac dessutom att kissa rakt upp i luften för att sedan avsluta med att kräkas upp lite mjölk. Jag riktigt hör hur Andreas försöker ta skydd och jag skrattar gott, men ligger kvar i sängen. Andreas reder efter hand ut situationen och får en extra puss när han och Isac kommer tillbaka till sängen, rena och torra. Sen sover vi gott resten av natten alla tre.


Livet som småbarnsförälder har bara börjat!  

 
 
Ingen bild

marie

14 oktober 2010 17:30

jag kommer ihåg tredje dagen för mej, jag låg i soffan med Liam och storbölade, grät och grät och grät utan att veta varför. det där med att bajsa, kräkas och kissa, allt på samma gång, det är ingen höjdare det nej haha men när man står där vid skötbordet kan man nästan inte låta bli att dra på smilbanden samtidigt :)! livet som småbarnsförälder är härligt!

 
Madde

Madde

14 oktober 2010 17:33

Åh jag kan inte låta bli att skratta när jag läser detta, kanske inte alls kommer stå med ett leende på läpparna när det är min tur men men... Livet som småbarnsförälder låter ju toppen du!! Kram

http://maddebjork.blogg.se

 
Ingen bild

Lollo

14 oktober 2010 19:27

Hej gumman! och ännu ett grattis... inte hunnit läsa här än, hört det mesta ändå såklart;)
nu sitter jag här iaf med glädjetårar rullande ner för kinderna. tänka att du sitter där nu med lille Isac och livet har bara börjat...
Han ser ju så underbar ut så jag längtar otroligt efter att få se honom på riktigt!!!
Ta hand o er nu så o ge pappan en kram också!!
Kramar Lollo

 
Ingen bild

Jensen

14 oktober 2010 23:20

Skottlossning hemma hos Enarsson/Lindgren :D tur att det inte började redan vid brasan :D
Låter som Isac har en känsla för timing :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 december 2017 12:44

  I Skutbergets milspår i becksvart mörker trevade vi fram tillsammans. Hand i hand. Och från och med då var det du och jag. Tio år senare händer det fortfarande att vi famlar i blindo, men vi gör det alltid tillsammans.   Tre månader efter vå...

Av Malin - 18 oktober 2017 22:02

Efter att ha gått in på min blogg här efter några månaders dvala inser jag att ni måste sitta där ute alldeles pirriga och fulla av förväntan över hur det egentligen gick med vår gräsmatta!? Jag ska inte låta er vänta längre.   Grä...

Av Malin - 18 oktober 2017 21:08

För dryga veckan sen fyllde Isac sju år. Det är svårt att inte dra till med klyschan om hur fort tiden går! SJU år!Han är tydligen stor nu och använder sig av uttryck som typ, liksom, asbra och coolt. Men den mjuka, omtänksamma killen finns kvar där ...

Av Malin - 19 juli 2017 23:59

    Idag har vi haft en lycklig tjej som strålat ikapp med solen. Hon var så glad över att det var hennes födelsedag. Vi har firat med sång, frukost på sängen, strandhäng och glasstårta.   Molly är vår lilla pratkvarn. Hon är väldigt ve...

Av Malin - 23 maj 2017 23:00

Det går framåt i trädgården och trädäck och gräsmatta känns inte alltför långt borta. Om jag får drömma lite, vilket jag gärna gör, så har vi både trädäck och gräsmatta inom två veckor. Men så vet jag också att saker sällan går som planerat. Som vi l...

Presentation


Namn: Malin
Ålder: 29 år
Familj: Förlovad med Andreas, mamma till Isac född okt 2010, Lovis född okt 2012 och Molly född juli 2014.
Bor: I en villa i Karlstad.
Arbetar som: VVS-konstruktör på WSP.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards